Aristotle, Theophrastus, and Simplicius on Anaximander

Aristotle, Theophrastus, and Simplicius on Anaximander

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Ακαδημία Αθηνών   

Αποθετήριο :
Κέντρον Ερεύνης Ελληνικής Φιλοσοφίας (ΚΕΕΦ)   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε
το αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
CC BY-NC-SA 4.0

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
CC_BY_NC_SA



Aristotle, Theophrastus, and Simplicius on Anaximander

Mansfeld , Jaap

Οι μόνες λέξεις που προκύπτουν από την πραγματεία του Αναξίμανδρου, ευρίσκονται στην παράθεση ενός χωρίου από το έργο του Θεοφράστου, το οποίο έχει χαθεί (εκτός ίσως από ορισμένες τέτοιου είδους παραθέσεις). Η ερμηνεία του Αναξιμάνδρου από τον Θεόφραστο, οφείλεται σε εκείνην του Αριστοτέλους δεν είναι όμως ταυτόσημη με αυτήν, όπως η τελευταία αυτή διαμορφώνεται από διάφορα χωρία προερχόμενα από πραγματείες του. Φρονώ ότι κανείς πρέπει να ξεκινήσει την προσπάθειά του, από τον διαχωρισμό των χωρίων του Θεοφράστου μέσα από το κείμενο του Σιμπλικίου και κατόπιν να προσπαθήσει να κατανοήσει τα κείμενα αυτά με όρους Περιπατητικής Φιλοσοφίας. Οι διαφορές μεταξύ Αριστοτέλους και Θεοφράστου δύνανται να εξηγηθούν. Το δύσκολο εξηγητικό μοντέλο του Θεοφράστου που συνοψίζεται στη φράση: «οι ουρανοί και οι κόσμοι που ενυπάρχουν σ΄ αυτούς» μπορεί να ερμηνευθεί υπό την έννοια μιας κοσμογονίας σε δύο στάδια (όπως και στο χωρίο από τους Στρωματείς του Ψ/Πλουτάρχου). Μία εξαντλητική έρευνα για παρόμοιες, παράλληλες εκφράσεις με εκείνες που χρησιμοποιούνται από τον Θεόφραστο καθιστά προφανές ότι το μόνο χωρίο που έχει παρατεθεί αυτολεξεί από τον Αναξίμανδρο (οι «ποιητικές λέξεις») είναι το έξης: «Κατά το χρεών διδόναι ... δίκην και τίσιν αλλήλοις της αδικίας». Κάποια περαιτέρω συμπεράσματα είναι ότι ο Αναξίμανδρος, όπως παραδίδεται από τον Θεόφραστο, όχι μόνον έκανε λόγο για κοσμογονία αλλά περιέγραψε ακόμα και την καταστροφή του κόσμου· επιπλέον ότι δεν υφίσταται κανένα επιχείρημα κατά της υπόθεσης ότι είναι πιθανόν να έχει αναφερθεί και σε άπειρους κόσμους.

Επετηρίδα


2002


Αριστοτέλης
Ιστορία της Φιλοσοφίας
Άπειρο
Προσωκρατική Φιλοσοφία
Σιμπλίκιος
Κόσμος
Θεόφραστος
Καταστροφή του Κόσμου
Κοσμογονία
Αναξίμανδρος
Περιπατητική Φιλοσοφία
Αριστοτελική Φιλοσοφία



Κείμενο/PDF

Ελληνική γλώσσα
Αγγλική γλώσσα




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.