Ο λογικός χαρακτήρας της έννοιας στην πλατωνική διαλεκτική

 

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Ακαδημία Αθηνών

Αποθετήριο :
Κέντρον Ερεύνης Ελληνικής Φιλοσοφίας (ΚΕΕΦ)

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε
το αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
CC BY-NC-SA 4.0

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
κοινοποιήστε το τεκμήριο



Ο λογικός χαρακτήρας της έννοιας στην πλατωνική διαλεκτική

Παπαλεξίου , Κερασένια

Plato recognizes the promitheic mission of philosophy in historical reality, because he has confidence in the moral strength of the human being and propounds his philosophical argument as a counterbalance to the moral and political decline of his era. By his philosophical thought intends to form the reality in the base of principles and general conceptions and through dialectic, which seeks the unit, the truth and the essence. The preparation of the logical character of conceptions is supported in the following presuppositions: 1. In the search of sure definition. 2. In the division and synopsis. 3. In the apprehension of unity. 4. In the conception of essence and truth. The conception logically shaped and intellectually upgraded from dialectic indicates the necessity of its existence in Plato's philosophy, because it actually acquires force of intervention in reality with its cognitive hypostasis and its moral orientation and because it reveals that knowledge which "allows" the view of anypotheton, the moral, political and cognitional perfection. The dialectic will facilitate the enterprise of Plato΄s philosophy, because it organises its argument.

Επετηρίδα

Λογική
Πλατωνική Φιλοσοφία
Διαλεκτική
Έννοια
Πλάτων


2007

Κείμενο/PDF

Ελληνική γλώσσα
Αγγλική γλώσσα



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.