Culture classique et humanisme postmoderne

Culture classique et humanisme postmoderne

This item is provided by the institution :
Academy of Athens   

Repository :
Research Centre for Greek Philosophy   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files of the item*
use
the file or the thumbnail according to the license:
CC BY-NC-SA 4.0

Attribution-NonCommercial-ShareAlike
CC_BY_NC_SA



Culture classique et humanisme postmoderne

Τζίτζης , Σταμάτιος

Ο αρχαίος ανθρωπισμός είναι αλληλένδετα συνυφασμένος με την παιδεία η οποία εμφανίζεται ως κληροδότημα της κουλτούρας στην πολιτεία προσδιορίζοντας τον καλό-αγαθό πολίτη. Η κλασσική παιδεία έχει τις ρίζες της στην αισθητική του όντος και χαρακτηρίζεται από τρία Ιδεώδη: «το καλόν», «το αγαθόν» και «το δίκαιον». Η κλασσική παιδεία παραπέμπει στο Αθηναϊκό μεγαλείο που εκφράζεται ως υπέρβαση του πνεύματος και ως κατάφαση της πολιτικής ελευθερίας. Μ΄ αυτόν τον τρόπο, η παιδεία εμφανίζεται ως μύηση στον ανθρωπισμό και αποσκοπεί στην ανάπτυξη των φυσικών αρετών του πολίτη και στην καλλιέργεια της σοφίας και της καλαισθησίας. Σοφία και καλαισθησία συμβάλλουν στην άσκηση της δικαιοσύνης η οποία βασίζεται στην αξιοκρατία. Ο κλασσικός ανθρωπισμός είναι κατά βάση αριστοκρατικός. Αντίθετα, ο μεταμοντέρνος ανθρωπισμός γεννάται με την ανάπτυξη της ισότητας και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας που χαρακτηρίζουν το ανθρώπινο πρόσωπο ως πολίτη του κόσμου. Η μοντέρνα παιδεία, λησμονώντας την αλληλεγγύη ανάμεσα στον άνθρωπο και στο Ον μεταφράζει πολιτικές ιδεολογίες και παραμέριση ιστορικών αξιών. Ο κλασσικός ανθρωπισμός εκφράζει την κριτική σκέψη και το άνοιγμα στις συλλογικές αξίες του ανθρώπου. Ο μεταμοντέρνος ανθρωπισμός εμπνέεται από το «πάθος» που προσβάλλει την ανθρώπινη ύπαρξη. Έχει «συναισθηματική διάσταση». Η έννοια της παιδείας χάνει έδαφος προς όφελος της αλληλοβοήθειας και της πολιτικής επέμβασης σε ανθρωπιστικές κρίσεις. Ο κλασσικός ανθρωπισμός πρεσβεύει την παιδεία του μέτρου. Ο Μεταμοντέρνος ανθρωπισμός επικεντρώνεται στην προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Ο πρώτος αποσκοπεί στην διατήρηση της αντικειμενικής τάξης των πραγμάτων που αναδεικνύουν την ανθρώπινη υπόσταση ως εργάτη των προσώπων του όντος. Ο δεύτερος επιδιώκει την διασφάλιση της προσωπικής ακεραιότητας.

Επετηρίδα


2008


Μεταμοντέρνος ανθρωπισμός
Ιστορία της Φιλοσοφίας
Παιδεία


Text

French
Greek




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)