Plotinus on Time as Measure and Number of Motion

 

This item is provided by the institution :
Academy of Athens

Repository :
Research Centre for Greek Philosophy

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files of the item*
use
the file or the thumbnail according to the license:
CC BY-NC-SA 4.0

Attribution-NonCommercial-ShareAlike
share






2010 (EN)
Plotinus on Time as Measure and Number of Motion

Filippi , Francesca

Οι Έλληνες φιλόσοφοι είχαν συλλάβει την έννοια του χρόνου ως του επιστημολογικού εκείνου μέσου, στου οποίου την αρετή στηριζόμενος μπορεί κάποιος να επεξεργαστεί μια αιτιακή περιγραφή του φυσικού κόσμου, τον χρόνο και τον αριθμό της κίνησης συμφωνά με το «πριν» και το «μετά» κατά τον Αριστοτέλη, ή τη διακοπή της συνέχειας της κίνησης σύμφωνα με τους Στωικούς. Ο Πλωτίνος ήρθε σε αντίθεση με τους «προκατόχους» του υποστηρίζοντας ότι οι ορισμοί τους για τον χρόνο ήταν απλώς οντικές περιγραφές και ότι δεν θεμελιώνουν επιστημολογικά την οντολογία του χρόνου. Ο χρόνος μπορεί να οριστεί ως διάλειμμα, αριθμός και μέτρο της κίνησης, υπό την προϋπόθεση ότι η αληθινή του ουσία θα καταστεί σαφής υπό το φως της μεταφυσικής του Ενός. Ο χρόνος είναι εικόνα της αιωνιότητας, έτσι ώστε μόνον εάν η φύση του αρχετύπου ερευνηθεί και διευκρινισθεί, τότε και η ουσία της εικόνας θα μπορεί να αποκαλυφθεί. Ο Πλωτίνος ορίζει την αιωνιότητα ως Βίο δευτέρας υποστάσεως, που υφίσταται στον βαθμό ενός συνόλου λογικών περιεχομένων, των οποίων οι σχέσεις διαμορφώνονται κατά τον τρόπο μιας α-χρονικής παρουσίας. Ο χρόνος καθίσταται έτσι εικόνα της αιωνιότητας ως κάποιο βαθμό, ενώ γίνεται αντιληπτός όχι τόσο ως απλή ποιότητα αλλά ως μεταφορά στην διαλεκτική πρόοδο του Λόγου της Ψυχής του Κόσμου των άρρητων περιεχομένων του Νου. Ο χρόνος, ως ρυθμός στοχασμού της ψυχής, είναι η κανονιστική αρχή που ρυθμίζει την αισθητική πραγματικότητα, ενώ οι χρονικοί δεσμοί που ενυπάρχουν στα σχήματα της ύλης αντιστοιχούν στους λογικούς δεσμούς που ενώνουν τις ιδέες μεταξύ τους. Εάν αποδειχθεί ότι ο χρόνος είναι αριθμός με την έννοια της δομικής μορφής του φυσικού κόσμου, είναι δυνατόν στην περίπτωση αυτή να γίνει αποδεκτός ο ορισμός του ως μέτρου της κίνησης και ως σημείου αφετηρίας της διαδικασίας ανάμνησης. Οι κανονικές κινήσεις στον χώρο, όπως εκείνες των ουρανίων σωμάτων, αποκαλύπτουν την ύπαρξη του χρόνου και του αριθμού, ακόμη και εάν ο χρόνος συνιστά μόνον κατά τύχη το μέτρο της φυσικής κίνησης, ενώ κατά βάσιν είναι η κίνηση του πνεύματος της τρίτης διαστάσεως.

Επετηρίδα

Ιστορία της Φιλοσοφίας
Πλωτίνος
Μέτρο
Αριθμός
Νεοπλατωνισμός
Κίνηση
Χρόνος


2010

Text

Greek
English



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)