Sur la «participation» musicale chez Plotin

Sur la «participation» musicale chez Plotin

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Ακαδημία Αθηνών   

Αποθετήριο :
Κέντρον Ερεύνης Ελληνικής Φιλοσοφίας (ΚΕΕΦ)   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε
το αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
CC BY-NC-SA 4.0

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
CC_BY_NC_SA



Sur la «participation» musicale chez Plotin

Μουτσόπουλος , Ευάγγελος

Θα ήτο δυνατόν να υποστηριχθή ότι η μουσική μίμησις (κατ' επέκτασιν δε και η καλλιτεχνική γενικώς) δεν είναι νοητή παρά Πλωτίνω όστις εν προκειμένω ακολουθεί παλαιοτέραν παράδοσιν, ειμή εν τω πλαισίω ενός συστήματος κινήσεων, ήτοι ως συγκίνησις· ότι καθορίζει, εξασφαλίζει μάλιστα, μιαν μέθεξιν με την φιλοσοφικήν, αλλά και με την μαγικήν, σημασίαν της εννοίας, ως εκ του ότι δημιουργεί διαδικασίαν διττής τινός βιουμένης αναφοράς της ψυχής εις τον αισθητόν κόσμον (του λοιπού λαμβανόμενον κεχωρισμένως ως προς την ύλην, την κανονικώς συνιστώσαν την υπόστασίν του) όσον και εις τον νοητόν κόσμον, ενεργώς ούτω συσχετιζόμενον προς το απείκασμά του· ότι μία αδιάλειπτος συνέχεια σταθεροποιείται ούτω μεταξύ των διαφόρων επιπέδων του πραγματικού χάρις εις το διάμεσον του ανθρωπίνου παράγοντος νοουμένου ως συνεπαγομένου, με την σειράν του, δύο επίπεδα διακεκριμένα : το της καλλιτεχνικής δημιουργίας και το της θεωρήσεως (απολαύσεως) του έργου τέχνης· τέλος, ότι η τέχνη δεν είναι ειμή διαδικασία δυναμένη, από πλειόνων της μιας απόψεων, να συγκριθή προς την μαγείαν, της οποίας τας μεθόδους και τα τεχνάσματα μετέρχεται η ιδία. Η δυναμική αυτή ερμηνεία επιτρέπει όπως υπερβώμεν προβλήματά τινά, τα οποία ήθελον άλλως παραμείνει ανεπίλυτα, και τα οποία, ως εκ τούτου, εμφανίζονται ως απλαί απόψεις μιας συστηματικής διανοήσεως ωργανωμένης ήδη εντός της προπλωτινικής αισθητικής παραδόσεως. Εξεταζομένη υπό την γωνίαν ταύτην η θεωρία της τέχνης προσλαμβάνει παρά Πλωτίνω χροιάν όλως ιδιαιτέραν, δεδομένου ότι τα επίπεδα της καλλιτεχνικής δημιουργίας και της θεωρήσεως εντάσσει εις σύνολον συντεταγμένων συνδεουσών ούτω δια σχέσεως σταθεράς το κοσμικόν προς το μεταφυσικόν επίπεδον, μέσω της ανθρωπίνης ευαισθησίας.

Επετηρίδα


1971


Ιστορία της Φιλοσοφίας
Πλωτίνος
Μουσική
Αισθητική
Νεοπλατωνισμός
Μέθεξη



Κείμενο/PDF

Γαλλική γλώσσα
Ελληνική γλώσσα




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.