L'Alcyon pseudo-platonicien dans le contexte de l'évolution de la tradition académique

L'Alcyon pseudo-platonicien dans le contexte de l'évolution de la tradition académique

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Ακαδημία Αθηνών   

Αποθετήριο :
Κέντρον Ερεύνης Ελληνικής Φιλοσοφίας (ΚΕΕΦ)   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε
το αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
CC BY-NC-SA 4.0

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
CC_BY_NC_SA



L'Alcyon pseudo-platonicien dans le contexte de l'évolution de la tradition académique

Aronadio , Francesco

Μία ανάλυση του φιλοσοφικού και λογοτεχνικού περιεχομένου του ψευδο-πλατωνικού διαλόγου Αλκυόνη (ο οποίος συμπεριελήφθη αργότερα και στο corpus των έργων του Λουκιανού) μπορεί να τοποθετήσει την εποχή συγγραφής του έργου στην ακμή της ελληνιστικής περιόδου και στο πλαίσιο της παράδοσης της Ακαδημίας. Το κεντρικό μέρος του σύντομου αυτού διαλόγου διακρίνεται για ορισμένες διαπιστώσεις γνωσιολογικού χαρακτήρα, οι οποίες αναμφίβολα παρουσιάζουν ενδιαφέρον. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να υποβαθμίζουμε τη σημασία του αρχικού και του τελευταίου μέρους του έργου, που περιλαμβάνουν τον μύθο της Αλκυόνης και την αναφορά στο θέμα της συζυγικής πίστης. Αυτά είναι τα στοιχεία που συγκροτούν τη βαθύτερη εννοιολογική δομή του κειμένου, το οποίο, κατά μείζονα λόγο, παρουσιάζεται ως ένα έργο ηθικού χαρακτήρα. Μόνο στο επίπεδο αυτό, άλλωστε, μπορεί να ανιχνευθεί κάποια σχέση ως προς τη μορφή του Σωκράτη, πρωταγωνιστή του διαλόγου. Σε ότι αφορά την έννοια της γνώσης που υποφώσκει στο ηθικό ζήτημα της ανθρώπινης δυστυχίας, είναι δυνατό να αναγνωρίσουμε μία σχετική εγγύτητα του συγγραφέα προς τις ίδιες θέσεις της Ακαδημίας των Σκεπτικών (παρόμοιες ίσως με εκείνες που υποστηρίζονται από τον Μητρόδωρο τον Λαμψακηνό;). Από την άλλη πλευρά, η παρουσία θεωρητικών στοιχείων άλλης προέλευσης (παραδείγματος χάριν, αντιλήψεων της περιπατητικής σχολής), διασταυρούμενων με άλλες ενδείξεις, μας επιτρέπει να υποθέσουμε ότι ο συγγραφέας ήταν πιθανώς ένας λόγιος της Ύστερης Ελληνιστικής περιόδου, με ενδιαφέροντα τόσο φιλοσοφικά όσο και λογοτεχνικά· ενδεχομένως, τα στοιχεία αυτά να αποτελούν την άκρη του νήματος για να προωθήσουμε, από καθαρή θεωρητική άποψη, την υπόθεση ότι το ίδιο πρόσωπο είχε αναμιχθεί και στο έργο της συγκρότησης του πλατωνικού corpus.

Επετηρίδα


2012


Ιστορία της Φιλοσοφίας
Πλατωνική Φιλοσοφία
Αλκυόνη


Κείμενο/PDF

Γαλλική γλώσσα
Ελληνική γλώσσα




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.