L΄amour, objet d΄initation chez Platon

L΄amour, objet d΄initation chez Platon

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Ακαδημία Αθηνών   

Αποθετήριο :
Κέντρον Ερεύνης Ελληνικής Φιλοσοφίας (ΚΕΕΦ)   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε
το αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
CC BY-NC-SA 4.0

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
CC_BY_NC_SA



L΄amour, objet d΄initation chez Platon

Maraguianou, Ev.

Η μύηση ήταν το πρώτο στάδιο των αρχαίων μυστηρίων, με τα οποία τιμούσαν τη Δήμητρα, τη θεά της Γης και την Κόρη της που γρήγορα ταυτίστηκε με μια προ-ελληνική θεότητα του κάτω κόσμου, την Περσεφόνη ή Φερσέφασα. Ακολουθούσε η εποπτεία, κατά τη διάρκεια της οποίας οι πιστοί βλέπανε ένα όραμα της θεάς του Άδη, επιτυγχάνοντας τελικά την ταύτισή τους με κείνη και φτάνοντας έτσι στην υψηλότερη μορφή ευδαιμονίας. Η πλατωνική σκέψη παρουσιάζοντας μεγάλη συγγένεια με την ορφική διδασκαλία, αναπόσπαστο μέρος της οποίας αποτελούσανε τα Ελευσίνια μυστήρια, θεωρεί τον έρωτα αντικείμενο μύησης και ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ανθρώπινης ύπαρξης. Ο Πλάτωνας χρησιμοποιεί τόσο στο Φαιδρό όσο και στο Συμπόσιο, εκφράσεις που προέρχονται απ΄ ευθείας από το λεξιλόγιο των Μυστηρίων. Αν και ούτε ο Σωκράτης στο Φαῖδρο, ούτε η Διοτίμα στο Συμπόσιο μιλάνε καθαρά για τις μυστηριακές τελετές, είναι βέβαιο ότι αναφέρονται σ΄ αυτές όταν εκθέτουν τα μυστήρια της πνευματικής ζωής, που πρέπει ν΄ αρχίσει από το επίπεδο του φυσικού έρωτα για να καταλήξει στη θέαση των ιδεών. Το μυστήριο, στο οποίο η Διοτίμα μυεί το Σωκράτη είναι το ακόλουθο: υπάρχει μια μυστική σκάλα που οδηγεί από τη γη στον ουρανό, από τον άνθρωπο στο Θεό. Ο έρωτας την κάνει ορατή και τα διάφορα είδη της ομορφιάς αποτελούν τα σκαλοπάτια της. Για να ανέλθει κανείς πρέπει να ακολουθήσει μια μέθοδο· η ανάβαση είναι βαθμιαία και η παραμονή σε κάθε σταθμό αρκετά μακρόχρονη. Έτσι ο Έρωτας, πειθαρχημένος από τη φιλοσοφία, πνευματοποιημένος από τις συνεχείς απο-ατομικεύσεις, καταλήγει στο Νοητό και το συλλαμβάνει με μια γνώση ενορατική, συνιστώντας την πνευματική εκείνη διαδικασία που εισάγει το άτομο στο δρόμο της σωτηρίας, καθαιροντάς το και κάνοντάς το να μετέχει στο θείο.

Επετηρίδα


1985-1986


Ιστορία της Φιλοσοφίας
Πλατωνική Φιλοσοφία
Πλάτωνας
Έρωτας
Μύηση


Κείμενο/PDF

Γαλλική γλώσσα
Ελληνική γλώσσα




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.