Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Ακαδημία Αθηνών

Αποθετήριο :
Κέντρον Ερεύνης Ελληνικής Φιλοσοφίας (ΚΕΕΦ)

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε
το αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
CC BY-NC-SA 4.0

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
κοινοποιήστε το τεκμήριο






Ou΄est-ce que le «Physique»

Ιωαννίδη, Ελ.

Ψυχή παράγεται από το ρ. ψύχω, που σημαίνει «φυσώ, πνέω». Η ιδέα της ψυχής είναι δεμένη με την ιδέα του θανάτου που μετατρέπει σε κρύο πτώμα το σώμα που είχε, όσο ήταν «έμψυχο», τη ζεστασιά του αίματος. Ο Αριστοτέλης πιστεύει ότι τα αρσενικά ζώα — και ιδιαίτερα ο άντρας — θα ήταν πολύ πιο μακρόβια αν δεν εκσπερμάτωναν πολύ συχνά. Η θεωρία του για τη σχέση ψυχής και σπέρματος, για τη σεξουαλική αναπαραγωγή του ζώου — και ιδιαίτερα του ανθρώπου — τον φέρνει στην ανάγκη να δημιουργήσει το επίθετο «-ψυχικός, -ή, -όν», και τις εκφράσεις «ψυχικόν θερμόν» (η «ψυχική θερμότης») και «ψυχική αρχή». Το πόσο του ήταν απαραίτητος ο όρος «ψυχική αρχή» το δείχνουν τα κείμενα του: ο Αριστοτέλης δεν είχε μια και σταθερή γνώμη για τη σχέση της ψυχικής αρχής του ανθρώπινου σπέρματος με τη νοητική λειτουργία της ψυχής που είναι το μόνο μη φθαρτό στοιχείο της ψυχής του ανθρώπου. Αν δεν είχε κατασκευάσει τον όρο, πως θα μπορούσε να εκθέσει το χωρίς ξεκαθαρισμένη λύση πρόβλημα ; Το αριστοτελικό νόημα του επιθέτου έχει σε μερικές Επιστολές τού Παύλου η έκφραση «ψυχικός άνθρωπος», συνώνυμη του «σαρκικός άνθρωπος» κι αντίθετη του «πνευματικός άνθρωπος».

Επετηρίδα

Αριστοτέλης
Ιστορία της Φιλοσοφίας
Ψυχή
Αριστοτελική Φιλοσοφία


1985-1986

Κείμενο/PDF

Γαλλική γλώσσα
Ελληνική γλώσσα



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.