Post-Scriptum a "Qu΄est-ce que le psychique?"

Post-Scriptum a

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Ακαδημία Αθηνών   

Αποθετήριο :
Κέντρον Ερεύνης Ελληνικής Φιλοσοφίας (ΚΕΕΦ)   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε
το αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
CC BY-NC-SA 4.0

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
CC_BY_NC_SA



Post-Scriptum a "Qu΄est-ce que le psychique?"

Ιωαννίδη, Ελένη

Ο Jacques Jouanna πέτυχε, αναλύοντας τα κείμενα από τον Όμηρο ως τον Ιπποκράτη, ν΄ αποδείξει ότι είχε άδικο ο Emile Benveniste που πίστευε ότι το ρήμα ψυχώ = φυσώ (παράγωγο: ψυχή) και το ρήμα ψύχω = κρυώνω (μεταβατικό), παγώνω, δροσίζω (παράγωγο: ψυχρός) είναι δύο ρήματα ετυμολογικά και σημασιολογικά άσχετα μεταξύ τους. Η μελέτη του J. Jouanna μας επιτρέπει να ξαναεξετάσουμε την έκφραση του Αισχύλου ψυχείν ψυχάν εμάν, όπου δύο λέξεις που ανήκουν στην ίδια ρίζα, μαρτυρούν όμως δύο νοήματα που η ρίζα αυτή πήρε διαδοχικά, αποχτούν με τη γειτνίαση τους τη δραματική δύναμη μιας αντιθετικής εννοιολογικής σχέσης. Η αντίθεση θερμού και ψυχρού είναι φυσικά δραματική, γιατί ισοδυναμεί με την αντίθεση ζωής και θανάτου. Εντάσσοντας την αντίθεση θερμού και ψυχρού στις κοσμολογικές τους θεωρίες, οι Προσωκρατικοί την αποσπούν από αυτή την άμεση δραματικότητα. Οι συγγραφείς ιατρικών πραγματειών συμβάλλουν, με τον τεχνικό χαρακτήρα και την ψυχραιμία του επαγγέλματός τους, στην απελευθέρωση της θεωρητικής σκέψης. Η αριστοτελική αντίληψη για το «ψυχικόν θερμόν», αν και φαινομενικά χαρακτηρίζεται από αφέλεια, είναι το κέντρο μιας φυσιολογίας πολύπλοκης και αυστηρά λογικής, που αποσκοπεί στη συνθετική αλήθεια. Ωστόσο η αντίληψη του Αριστοτέλη για την πατρική φιλία δεν επιτρέπεται να τοποθετηθεί στην προέκταση της αντίληψής του για το σπέρμα (ανάλωση της καθαρότατης ψυχικής θερμότητας). Αντίθετα, το γεγονός ότι η οικογένεια είναι πατρογονική κι ότι ο πατέρας ασκεί την υπέρτατη εξουσία στην οικία, άρρηκτα δεμένος με τη στοργή του προς τα παιδιά του και ιδιαίτερα το γιό, είναι το στοιχείο απ΄ όπου πηγάζει η αριστοτελική πεποίθηση ότι το «ψυχικόν θερμόν» είναι καθαρότερο στον άντρα παρά στη γυναίκα.

Επετηρίδα


1989-1990


Ιστορία της Φιλοσοφίας
Προσωκρατική Φιλοσοφία
Θερμό
Αριστοτελική Φιλοσοφία
Ψυχικό
Ψυχρό


Κείμενο/PDF

Γαλλική γλώσσα
Ελληνική γλώσσα




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.