Lieux et temps rhetoriques chez Alcidamas

Lieux et temps rhetoriques chez Alcidamas

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Ακαδημία Αθηνών   

Αποθετήριο :
Κέντρον Ερεύνης Ελληνικής Φιλοσοφίας (ΚΕΕΦ)   

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε
το αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
CC BY-NC-SA 4.0

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
CC_BY_NC_SA



Lieux et temps rhetoriques chez Alcidamas

Tordesillas, Alonso

Μαθητής του Γοργία, ο Αλκιδάμας τον διαδέχεται επικεφαλής της Σχολής και συνεχίζει τόσο θεωρητικά όσο και πρακτικά τις σοφιστικές έρευνες του Δασκάλου του με προοπτική ένα γενικό στοχασμό πάνω στη ρητορική. Η μελέτη αυτή αφορά το λόγο του Αλκιδάμαντα Περί των τους γραπτούς λόγους γραφόντων ή περι Σοφιστών. Σ΄ αυτόν τον επιδεικτικό λόγο, που παίρνει τη μορφή υπεράσπισης του αυτοσχέδιου λόγου ενάντια σ΄ εκείνους οι οποίοι συντάσσουν τους λόγους τους και έχει κυρίως στόχο τον Ισοκράτη, ο Αλκιδάμας επιχειρεί μια γενική θεωρία της επιχειρηματολογίας η οποία λαμβάνει υπόψη της και συνταιριάζει το χώρο και το χρόνο εκφώνησης του λόγου καθώς και τους ακροατές στους οποίους απευθύνεται. Για το σκοπό αυτόν ο Αλκιδάμας θεωρητικοποιεί μια βασική ρητορική έννοια, την έννοια του καιρού. Ο στόχος της έρευνας είναι να αναλύσει τη δομή αυτού του ρητορικού χώρου και χρόνου κάτω από το φώς της έννοιας του καιρού η οποία παρουσιάζει πολλά επίπεδα σύζευξης. Η διερεύνηση ακριβώς αυτή της έννοιας του καιρού αποσκοπεί στον καθορισμό της σύζευξης της φιλοσοφίας με τη ρητορική • της σύζευξης της ρητορικής με τις πολιτικές πρακτικές • τέλος, της σύζευξης του κοινωνικού χώρου με το χρόνο της επιχειρηματολογίας. Από την ανάλυση αυτή προκύπτουν δύο θέματα: της ακρίβειας, που εισχωρεί στο γραπτό λόγο, καθώς και του καιρού, που προορίζεται για τον αυτοσχέδιο λόγο. Η διάκριση αυτή επιτρέπει στον Αλκιδάμαντα να καθορίσει το χώρο, το χρόνο και το είδος των λόγων καθώς και το ακροατήριο. Οι λόγοι αυτοί θα είναι βουλευτικοί, δικανικοί ή επιδεικτικοί, θα εκφωνούνται στη Βουλή, το δικαστήριο ή το θέατρο και θα απευθύνονται στους πολίτες, τους δικαστές, τους θεατές. Μέσα στη γενική θεωρία του ο Αλκιδάμας αποδίδει τον καιρικό χρόνο στους δύο πρώτους χώρους, ενώ κρατεί το ακαιρικό γραπτό στο είδος των επιδεικτικών λόγων.

Επετηρίδα


1989-1990


Ιστορία της Φιλοσοφίας
Αλκιδάμας
Ακρίβεια
Χώρος
Καιρός
Χρόνος


Κείμενο/PDF

Γαλλική γλώσσα
Ελληνική γλώσσα




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.