La conception de la violence chez Platon

 

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Ακαδημία Αθηνών

Αποθετήριο :
Κέντρον Ερεύνης Ελληνικής Φιλοσοφίας (ΚΕΕΦ)

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε
το αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
CC BY-NC-SA 4.0

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
κοινοποιήστε το τεκμήριο



La conception de la violence chez Platon

Μουτσόπουλος, Ευάγγελος

Ο Πλάτων δεν ανέπτυξε ποτέ ωλοκληρωμένην και συνεπή θεώρηση για την βία. Ωστόσο, και με κάθε επιφύλαξη που επιβάλλει η έλλειψη συστηματικών δεδομένων, είναι δυνατόν, στηριζόμενοι σ' ωρισμένες νύξεις περί των σχετικών απόψεων του φιλοσόφου, να επανασυγκροτήσωμε τις γενικές γραμμές όχι βέβαια μιας πλατωνικής θεωρίας περί βίας, οπωσδήποτε όμως ένα σύνολο, αρκετά ομοιόμορφο μάλιστα, των στοχασμών που συνάπτονται προς την αντίληψη αυτήν. Ακόμη και υπ΄ αυτές τις συνθήκες, θα μπορούσε κανείς να αποκαταστήσει το ουσιώδες. Ο Πλάτων απεχθάνεται την ταραχή και την καταστροφή, και επιτάσσει την τάξη και την αυστηρότητα. Αναφορικά προς τον κόσμο, την αναζήτηση της αλήθειας και του κάλλους και τον πολιτικό βίο, ο Πλάτων αντιτίθεται προς κάθε ενδεχομένην προσφυγή στην βία, εκτός εάν πρόκειται για εκείνην που θα επέφερε την κατάλυση μιας εδραιωμένης διανοητικής και ηθικής αποτελμάτωσης. Έτσι, με φιλοσοφικόν τρόπο αποσιωπά και την προσωπική συμμετοχή του σε μιαν άτυχη πολιτική περιπέτεια στην οποία δεν θα αναφερθή παρά μόνο υπό μορφήν αυτοβιογραφικής εξομολόγησης. Με λίγα λόγια, ο φιλόσοφος αποκηρύσσει από το φιλοσοφικό σύμπαν του κάθε ενέργειαν που θα έτεινε σε οποιανδήποτε αποδιοργάνωση μιας αρμονίας ή ενός ρυθμού ήδη θεμελιωμένων αντίθετα, κρίνει ότι η βελτίωση της ανθρώπινης καταστάσεως συνιστά αντικειμενικόν στόχο που αφ΄ εαυτού αρκεί για να δικαιώσει οπιανδήποτε απόκλιση της προθετικότητος της συνειδήσεως σε σχέση προς ο,τι λανθασμένα θεωρείται ως φυσιολογικό. Η καταδίκη της βίας από τον πλατωνικόν στοχασμό δεν υπονοεί, συνεπώς, αναγκαστικά και την καταδίκη κάθε προσπάθειας για επανόρθωση μιας αρνητικής ανθρώπινης καταστάσεως.

Επετηρίδα

Ιστορία της Φιλοσοφίας
Πλατωνική Φιλοσοφία
Κάλλος
Βία
Πολιτική Φιλοσοφία
Πλάτων
Αλήθεια


1995-1996

Κείμενο/PDF

Γαλλική γλώσσα
Ελληνική γλώσσα



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.