Η ιδέα της οικουμενικότητας της τέχνης στο έργο του Ι. Ν. Θεοδωρακόπουλου

 

Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :
Ακαδημία Αθηνών

Αποθετήριο :
Κέντρον Ερεύνης Ελληνικής Φιλοσοφίας (ΚΕΕΦ)

δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε
το αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
CC BY-NC-SA 4.0

Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
κοινοποιήστε το τεκμήριο



Η ιδέα της οικουμενικότητας της τέχνης στο έργο του Ι. Ν. Θεοδωρακόπουλου

Γλυκοφρύδη-Λεοντσίνη, Αθανασία

Ioannis Theodorakopoulos stressed in his philosophical work the intrinsic value of the Greek civilisation and, in particular, the universal feature of the Greek art. As he points out, Greek civilisation expresses the values of beauty, truth and liberty, as well as it combines the sensual with the spiritual, the objective with the subjective, realism with idealism by expressing the universal. The latter has been accomplished in philosophy through the use of universal concepts; the same applies to the Greek art through the conception of beauty as a general category. Hellenism has been conceived by him as the expression of the universal, a feature that unites Greek civilisation and art with Europe which has integrated the Greek values. Theodorakopoulos' argument is based on empirical truth since, as we know, from Antiquity till now the Greek civilisation is considered to express values generally accepted that invigorate continuously human civilisation. The universality of the Greek art and the Greek culture generally adopted by him is in accordance with the whole of Theodorakopoulos philosophical system and expresses his belief to the unicity and singularity of the Greek spirit.

Επετηρίδα

Ιστορία της Φιλοσοφίας
Οικουμενικότητα
Ιωάννης Θεοδωρακόπουλος
Τέχνη


1997-1998

Κείμενο/PDF

Ελληνική γλώσσα
Αγγλική γλώσσα



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.