Σιδερένιο ομοίωμα δίτροχης άμαξας

Σιδερένιο ομοίωμα δίτροχης άμαξας
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε
το αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
CC BY-NC 4.0

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση
CC_BY_NC



Σιδερένιο ομοίωμα δίτροχης άμαξας (EL)
Iron model of a two-wheeled carriage (EN)

Σιδερένιο ομοίωμα αμαξιού. Συμπληρωμένα αρκετά τμήματα απο τα ταινιωτά ελάσματα του αμαξώματος, ιδίως ορισμένες κιγκλίδες του θωρακίου. Συγκολλημένο και οξειδωμένο. Η βάση της εσχάρας του καταστρώματος αποτελείται από δύο παράλληλες χοντρές ράβδους ορθογώνιας τομής, τοποθετημένες κατά μήκος των δύο πλευρών του, πολύ κοντά στους τροχούς. Επάνω σε αυτές και σε μια τρίτη ανάμεσά τους, που αποτελεί την προέκταση του ρυμού, εδράζεται το πλέγμα των ταινιωτών ελασμάτων τα οποία, έξι κατά πλάτος και τέσσερα κατά μήκος του οχήματος, στοιχειοθετούν την εσχάρα του καταστρώματος. Στο πίσω μέρος τους τα τέσσερα κατά μήκος ελάσματα είναι λυγισμένα προς τα πάνω και σχηματίζουν τις κιγκλίδες του θωρακίου στην πλευρά αυτή. Τις δύο πλάγιες πτέρυγες του θωρακίου αποτελούσαν έξι κάθετα ταινιωτά ελάσματα, προσκολλημένα στα δύο σίδερα της βάσης του καταστρώματος και τοποθετημένα σε ακανόνιστες αποστάσεις μεταξύ τους, όχι πάντοτε σε αντιστοιχία με τα έξι κατά πλάτος ελάσματα του καταστρώματος. Ένα ταινιωτό έλασμα περιθέει το πάνω μέρος των τριών πλευρών του θωρακίου με τα άκρα του να εξέχουν μπροστά. Στο μέσο της κάτω επιφάνειας των δυο πλευρικών ράβδων, στις οποίες στηρίζεται το κατάστρωμα, υπάρχει από μια συμφυής, σχεδόν τριγωνική προεξοχή, στο κάτω μέρος της οποίας σχηματίζεται μια ημικυκλική υποδοχή, μέσα από την οποία διέρχεται καθένα από τα δύο αντίστοιχα άκρα του άξονα. Αυτός ήταν κυκλικής τομής με τα άκρα του προσκολλημένα στο μέσο του εγκάρσιου ταινιωτού ελάσματος των δοκοπαγών τροχών. Μεταξύ των τροχών και της προεξοχής, το πάχος του άξονα είναι αυξημένο κατά ένα δακτύλιο, ώστε να εμποδίζεται η μετακίνησή του δεξιά και αριστερά. Οι τροχοί αποτελούνται από τη στεφάνη, κατασκευασμένη από χοντρό σχετικά έλασμα, και από δύο παράλληλα λεπτότερα ταινιωτά ελάσματα, προσκολλημένα σε ένα εγκάρσιο. Ο ρυμός είναι απλός, τετράπλευρης τομής και το ακρορρύμιο έχει τριγωνικό σχήμα. Βρέθηκε σπασμένος, σε μικρή απόσταση από το ακραίο τμήμα του αλλά, αν και δεν διατηρούνται επαφές, συγκολλήθηκε με μικρή προσθήκη. Με τις σχεδόν τριγωνικές προεξοχές στο κάτω μέρος του αμαξιού, αποδίδονται προφανώς αμαξήποδες και υπονοείται περιστρεφόμενος άξονας. (EL)
Φορέας προστασίας: Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης (EL)
Archaeological Service / Museum: Archaeological Museum of Thessaloniki (EN)

Ομοίωμα αντικειμένου (EL)
Αρχαιολογικό αντικείμενο (EL)
Model of an object (EN)

Σίδηρος (EL)
Iron (EN)

Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης (EL)

Ύψος: 15.5 εκ. (EL)


520 BC - 521 BC




Εικόνα

© Εθνικό Αρχείο Μνημείων-Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

6FLGEP



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.