δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης : Public Domain CC0 Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Όπως τα περισσότερα χαρακτικά και σχέδια του Βάλια Σεμερτζίδη (1911-1983) από αυτή την περίοδο, έτσι και η Σκεπτόμενη αποτελεί μελέτη για τις ανάγκες μεγαλύτερης σύνθεσης, πιθανόν το Λαϊκό δικαστήριο. Η νέα, που έχει μακριά μαλλιά, κάθεται μπροστά από ένα τραπέζι πάνω στο οποίο ακουμπά τον αγκώνα της. Στηρίζει το πρόσωπό της στην παλάμη της και την πλάτη της σκεπάζει μια κάπα. Είναι, δηλαδή, ντυμένη σαν αντάρτισσα. Στο Λαϊκό δικαστήριο δεν μετείχαν αντάρτες του ΕΛΑΣ και οι γυναίκες φορούσαν τη χωριάτικη ενδυμασία καλύπτοντας τα μαλλιά τους με τσεμπέρι. Όμως, στο βάθος κάποιες μορφές είχαν τη στάση που υιοθετεί εδώ η Σκεπτόμενη. Δεν αποκλείεται, λοιπόν, ο ζωγράφος να έδωσε στη μορφή αυτή τη στάση, προκειμένου να τη μελετήσει. Ή, πάλι, να ενδιαφέρθηκε εδώ να αποδώσει την κόπωση της νεαρής γυναίκας, που πολεμούσε σε ένοπλα σώματα στο βουνό, βγαίνοντας εντελώς έξω από τις έμφυλες κοινωνικές συμβάσεις της εποχής. Δουλεύοντας με τυπογραφικό μελάνι, πιθανόν πάνω σε γυάλινη επιφάνεια, ο Σεμερτζίδης φιλοτεχνεί ένα μάλλον εξπρεσιονιστικό σχέδιο. Ωστόσο, αυτή η επιλογή δεν είναι απαραίτητα συνειδητή. Το αδρό σχέδιο, η έλλειψη λεπτομερειών, ο τρόπος που γίνεται η διαγράμμιση στο βάθος, η παραμόρφωση της μορφής δεν οφείλονται στη βούληση του καλλιτέχνη αλλά εν μέρει ίσως και στην αδυναμία του να χειριστεί τη νέα τεχνική.
(EL)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.