O Γάλλος χαρτογράφος και μηχανικός Allain Manesson Mallet (1630-1706) εξέδωσε το 1683 το πιο γνωστό του έργο, το Description de L’Univers [Η περιγραφή του Σύμπαντος], το οποίο ολοκληρώθηκε σε πέντε τόμους. Είχε ήδη προηγηθεί το τρίτομο βιβλίο Les Travaux de Mars ou l’Art de la Guerre [Οι εργασίες του Άρη ή Τέχνη του Πολέμου] (1671, 21684). Το Description de L’Univers, μια γεωγραφία του κόσμου με αναφορές και στην αστρονομία, περιλαμβάνει αστρονομικούς χάρτες, χάρτες του αρχαίου και του σύγχρονου κόσμου (συμπεριλαμβανομένων των ηπείρων της Αμερικής και της Αυστραλίας), κείμενα για τις περιοχές της υφηλίου, τα ήθη και τα έθιμα των κατοίκων των διαφόρων ηπείρων. Η εικονογράφηση, βασισμένη ως επί το πλείστον σε σχέδια του συγγραφέα, αποτελείται κυρίως από χάρτες. Επίσης, εικονογραφούνται διάφορα τοπία, αξιοθέατα (π.χ. ανάκτορα), οι ενδυμασίες των κατοίκων. Το ύφος των παραστάσεων είναι ρεαλιστικό, με ακριβές σχέδιο και έμφαση στη γραμμή, όμως τα σχέδια φανερώνουν τον ερασιτέχνη και όχι τον επαγγελματία σχεδιαστή/ζωγράφο. Η εικόνα προέρχεται από το βιβλίο του Allain Manesson Mallet, Description de L’Univers […]. Asie ancienne et moderne, Tome II (Παρίσι 1783) και συγκεκριμένα είναι ο πίνακας CXXVI [126] της σελ. 285. Εικονίζεται η τειχισμένη πόλη της Ρόδου. Το πρώτο επίπεδο καταλαμβάνει μια εντυπωσιακή ναυμαχία με σύγχρονα ιστιοφόρα και με ορθή προοπτική απόδοση. Κατόπιν, στη μεσαία ζώνη της εικόνας η προοπτική αλλάζει και το τοπίο γίνεται ορατό από ψηλά (προοπτική πουλιού), ενώ η τρίτη και τελευταία ζώνη του ουρανού ακολουθεί το πιο ρεαλιστικό τοπίο στη γραμμή του ορίζοντα. Η παράδοξη αυτή ανάπτυξη της εικόνας φανερώνει ότι ο Manesson Mallet τη συνέθεσε χρησιμοποιώντας διάφορες οπτικές πηγές. Η πόλη της Ρόδου, που αποτελεί και το κέντρο της σύνθεσης, βασίζεται σε μια πολύ παλαιότερη έκδοση, την Cosmographia Universalis του Sebastian Münster, που τυπώθηκε στη Βασιλεία το 1544 και, φυσικά, ελάχιστη σχέση έχει με την πραγματικότητα.
(EL)