Όσο η Ευρώπη ανοιγόταν προς τον κόσμο, αναζητώντας νέες εμπορικές οδούς και δημιουργώντας αποικίες ανά την υφήλιο, το ενδιαφέρον για τη ναυσιπλοΐα, τα υπερπόντια ταξίδια και τα μακρινά λιμάνια αυξανόταν. Στις εικαστικές τέχνες, το θέμα του λιμανιού, που αποτελεί υποενότητα της τοπιογραφίας και ονομάζεται «λιμενογραφία», απασχόλησε σπουδαίους ζωγράφους με πιο γνωστό, ίσως, τον Γάλλο Claude Lorrain που έζησε τον 17ο αιώνα. Στην Αγγλία, ένας από τους πιο γνωστούς καλλιτέχνες του 19ου αιώνα, ο J. M. W. Turner ασχολήθηκε διεξοδικά με το θέμα. Ο John Francis Salmon (περ. 1808-1886), εντάσσεται επίσης σε αυτή την εικαστική παράδοση. Ήταν Άγγλος ζωγράφος που ζούσε στο Gravesend, γνωστός περισσότερο για τις θαλασσογραφίες του, αλλά και για μια σειρά χαρακτικών με τους καθεδρικούς της Αγγλίας. Εδώ, βασισμένος σε ένα σχέδιο εκ του φυσικού του William Henry Bartlett, αποτυπώνει το Εμποριό, το νέο λιμάνι της Ρόδου. Στο πρώτο επίπεδο διακρίνεται η προβλήτα με εργάτες και προϊόντα (όπως καρπούζια) και πίσω απλώνεται ο κόλπος του λιμανιού που ορίζεται από τους δύο πύργους στην είσοδό του: αριστερά τον τετράγωνο Πύργο Naillac (που πήρε το όνομά του από τον Μεγάλο Μάγιστρο De Naillac και καταστράφηκε από σεισμό το 1863), και δεξιά τον Πύργο των Αγγέλων, που καταλαμβάνει το άκρο της παράστασης. Στο βάθος, πίσω από τα πλεούμενα και αριστερά του Πύργου Naillac διακρίνεται η τειχισμένη πόλη. Η εικόνα, σε χάραξη του D. Buckle, προέρχεται από το βιβλίο του του Sir Grenville Temple, The Shores and Islands of the Mediterranean. Drawn from Nature, By Sir Grenville Temple, Bart. W.L. Leitch, Esq., Major Irton, & Lieut. Allen, R.E. With an Analysis of the Mediterranean and Descriptions of the Plates (Λονδίνο 1840).
(EL)