The Romeca Dance, by the People of the Isle of Paros, in the Grecian Archipelago [Ο χορός ρομέκα, από τους ανθρώπους της Πάρου στο ελληνικό Αρχιπέλαγος]
use the file or the thumbnail according to the license: Public Domain CC0
Free of Copyright Restrictions
The Romeca Dance, by the People of the Isle of Paros, in the Grecian Archipelago [Ο χορός ρομέκα, από τους ανθρώπους της Πάρου στο ελληνικό Αρχιπέλαγος]
(EL)
Charles Grignon ο πρεσβύτερος
(EL)
Στη συγκεκριμένη, πολυπληθή παράσταση, εικονίζεται μια ομάδα Ελλήνων κατά τη διάρκεια κάποιας γιορτής ή γλεντιού στο ύπαιθρο. Ο χώρος λειτουργεί σαν σκηνικό και αποτελείται από μια λωρίδα γης, πάνω στην οποία στέκουν οι χορευτές. Για να τονιστεί, μάλιστα, ο νησιωτικός χαρακτήρας της σκηνής, πίσω αριστερά ο ζωγράφος τοποθετεί τα ιστία ενός πλοιαρίου, υπενθυμίζοντας την παρουσία της θάλασσας. Δεξιά, πάνω σε ένα ύψωμα του εδάφους, κάθονται οι μουσικοί ενώ στο μέσο της εικόνας συγκεντρώνονται νέοι και νέες που χορεύουν. Σύμφωνα με τη λεζάντα, ο χορός τους λέγεται «ρομέκα», ωστόσο αυτός ο χορός δεν απαντάται στην ελληνική παράδοση. Ο όρος προέρχεται από την παραφθορά της λέξης «ρωμαίικα», που σημαίνει απλώς ότι χορεύουν ελληνικούς, ρωμαίικους χορούς. Συγκεκριμένα, εδώ οι κάτοικοι της Πάρου, ντυμένοι με παραδοσιακές ενδυμασίες, χορεύουν κάποια παραλλαγή του συρτού. Το χαρακτικό προέρχεται από το βιβλίο του Choiseul-Gouffier Voyage pittoresque de la Grèce, Tome 1 (Παρίσι 1782), είναι όμως από κάποια αγγλική επανέκδοση. Ο Marie Gabriel Florent-Auguste de Choiseul-Gouffier (1752-1817) ήταν ο συγγραφέας ενός εν των σπουδαιότερων ταξιδιωτικών βιβλίων για τον ελλαδικό χώρο στα χρόνια πριν από την Επανάσταση. Ταξίδεψε πρώτη φορά στην Οθωμανική Ανατολή το 1776 και επισκέφτηκε την κυρίως τα νησιά του Αιγαίου και τις ακτές της Μικράς Ασίας. Δημοσίευσε τις εντυπώσεις του από αυτό το ταξίδι στο βιβλίο Voyage pittoresque de la Grèce (Παρίσι 1782), που αποτέλεσε ορόσημο για την ταξιδιωτική λογοτεχνία. Αργότερα, από το 1784 έως το 1790, υπηρέτησε ως πρεσβευτής της Γαλλίας στην Κωνσταντινούπολη. Αμφιλεγόμενη προσωπικότητα, εκμεταλλεύτηκε τις επαφές του στην Υψηλή Πύλη και ενεπλάκη στο εμπόριο αρχαιοτήτων διεξάγοντας συχνά ανασκαφές και μεταφέροντας αρχαιολογικά ευρήματα στη Γαλλία. Οι χαλκογραφίες του πρώτου τόμου του Voyage pittoresque αποτελούν έξοχα δείγματα της περιηγητικής τέχνης, μέσα στο κλίμα της γαλλικής ζωγραφικής του 18ου αιώνα, διαμορφώνοντας μια αισθητική αντίληψη που διατηρήθηκε αναλλοίωτη σχεδόν έως τα μέσα του 19ου αιώνα.
(EL)