Apollo
see the original item page
in the repository's web site and access the digital file of the item*

1  digital_file

basic type logo 1 JPEG

see or download the digital file
directly from the repository web site*
use
the file or the thumbnail according to the license:
CC BY-SA 4.0
Attribution-ShareAlike
CC_BY_SA



Απόλλων (EL)
Apollo (EN)

Krstić, Velizar (1947-2020) (EL)
Krstić, Velizar (1947-2020) (EN)

Στα έργα του o Velizar Krstić δημιουργεί έναν ιδιόμορφο κόσμο στον οποίο προσπαθεί με ιδέες και γλώσσα εικαστική να επεξηγήσει τη σύγχρονη πραγματικότητα μέσα από συμβολικές παραστάσεις και δυνατούς ρυθμούς. Η ανθρώπινη μορφή αποτελεί πρωταρχικό δεδομένο πάνω στην οποία οικοδομεί κατά κανόνα τη δομή του έργου. Στις χαρακτικές συνθέσεις «Απόλλων» και «Διηδάμεια» εμπνέεται από τη μάχη Κενταύρων και Λαπιθών, η οποία κοσμεί το δυτικό αέτωμα του ναού του Δία στην Ολυμπία. Ο αυστηρός ρυθμός των πρώιμων κλασικών χρόνων αποτυπώνεται και στα πορτραίτα των δύο ηρώων, όπως παρουσιάζονται από τον Krstić. Το κεφάλι του Απόλλωνα τοποθετημένο στο κέντρο του επάνω μέρους της σύνθεσης πλαισιώνεται από ένα ανοιχτόχρωμο πλαίσιο παραπέμποντας κατά μία έννοια στον μελανόμορφο ρυθμό της αρχαίας ελληνικής αγγειογραφίας, όπου οι μορφές αποδίδονται με μελανό χρώμα επάνω στην ανοιχτόχρωμη επιφάνεια του αγγείου. Η σύνθεση ολοκληρώνεται με λατινικούς χαρακτήρες και αριθμούς, ενώ γίνεται προσπάθεια χρονολόγησης των πρώιμων κλασικών χρόνων με λατινικούς αριθμούς. (EL)
In his artworks, Velizar Krstić creates a distinctive world in which he tries to explain contemporary reality with ideas and visual language through symbolic representations and strong rhythms. The human form is a primary element upon which he typically constructs the structure of his work. In the engraving "Apollo" and "Didameia" he was inspired by the battle of Centaurs and Lapithon, which adorns the western pediment of the temple of Zeus in Olympia. The strict rhythm of the early classical period is also reflected in the portraits of the two heroes, as presented by Krstić. The head of Apollo placed in the centre of the upper part of the composition is framed by a light-coloured border, referring in a sense to the inky rhythm of ancient Greek vase painting, where the forms are rendered in black on the light-coloured surface of the vase. The composition is completed with Latin characters and numbers, while an attempt is made to date the early classical period with Latin numerals. (EN)

Έργο χαρακτικής (EL)
Engraving (EN)

Έγχρωμη οξυγραφία, 9/12 (EL)
Colour Etching, 9/12 (EN)


2003


Χαρακτική (EL)
Ανθρώπινη φιγούρα (EL)
Engraving (EN)
Human figure (EN)

Image

http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)