Panta Rhei (Everything flows)
see the original item page
in the repository's web site and access the digital file of the item*

1  digital_file

basic type logo 1 JPEG

see or download the digital file
directly from the repository web site*
use
the file or the thumbnail according to the license:
CC BY-SA 4.0
Attribution-ShareAlike
CC_BY_SA



Τα Πάντα Ρει (EL)
Panta Rhei (Everything flows) (EN)

Μυλωνά, Άλεξ (1920-2016) (EL)
Mylona, Alex (1920-2016) (EN)

Το σχέδιο «Τα πάντα ρει» ανήκει σε μια ενότητα 7 μελετών που εκπονεί η Άλεξ Μυλωνά τον Ιούνιο του 1984 για έργα σε μάρμαρο. Είναι η περίοδος που καλλιτέχνιδα δουλεύει με λεπτές πλάκες άσπρου μαρμάρου, παρουσιάζοντας αφηρημένες συνθέσεις που διακρίνονται για τη γεωμετρική απλότητα και αυστηρότητά τους. Αισθάνεται ότι το μάρμαρο -και πιο συγκεκριμένα το μάρμαρο που επιλέγει, προερχόμενο από τα λατομεία του Διονύσου, έξω από την Αθήνα, ένα υλικό άρρηκτα συνδεδεμένο με την τέχνη στην αττική γη-, την εκφράζει απόλυτα, αφού εκτιμά ότι είναι ένα υλικό απέριττο, ζωντανό και λαμπερό, το οποίο έχει την αυτοτέλειά του και δεν του ταιριάζουν πολύπλοκα σχήματα που θα έκρυβαν την ομορφιά του. Τετράγωνα, κύκλοι, παραλληλόγραμμα και ημικύκλια δημιουργούν συνθέσεις, σωστά οργανωμένες και μελετημένες, όπου οι αναλογίες, οι αρμονικές σχέσεις, το λευκό χρώμα και η υφή του υλικού, αποκαλύπτουν στον θεατή περιοχές αισθητικής απόλαυσης. Τα σχήματα διατηρούν την προαιώνια συμβολική τους σημασία, ενώ οι τίτλοι είναι χωρίς ιδιαίτερη σημασία. Προκύπτουν αφού ολοκληρωθούν τα έργα, όταν, κάποια από αυτά παραπέμπουν σε αναγνωρίσιμες εικόνες. (EL)
The drawing “Panta Rhei (Everything flows)” belongs to a section of 7 studies prepared by Alex Mylona in June 1984 for works in marble. It belongs to the period when the artist works with thin white marble slabs, presenting abstract compositions that are distinguished for their geometric simplicity and rigor. She feels that the marble -and more specifically the marble she chooses, coming from the quarries of Dionysus, outside Athens, a material inextricably linked to the Attic land-, expresses her perfectly, since she considers it to be a simple, living material and shiny, which has its own independence and does not suit complex shapes that would hide its beauty. Squares, circles, rectangles and semicircles create compositions, properly organized and studied, where the proportions, the harmonious relations, the white color and the texture of the material, reveal to the viewer sides of aesthetic pleasure. The figures retain their pre-eternal symbolic meaning, while the titles are of no particular importance; they arise after the works are completed, when, some of them, refer to recognizable images. (EN)

Σχέδιο (EL)
Drawing (EN)

Μολύβι σε χαρτί (EL)
Pencil on paper (EN)


07/06/1984


Ζωγραφική (EL)
Painting (EN)

Image

http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)