Toggle navigation
Αρχική σελίδα
Αναζήτηση τεκμηρίων
Πλοήγηση
Πρόσωπα
Τύποι τεκμηρίων
Θέματα
Ιστορικές περίοδοι
Τόποι
Χάρτης
Φορείς
Συλλογές
Θεματικές εκθέσεις
Διαλειτουργικότητα
Σχετικά
Το
SearchCulture
.gr
Εκδόσεις - Δημοσιεύσεις
Ενημερωτικό Δελτίο
Οδηγίες για αναζήτηση & πλοήγηση
Σημασιολογικός εμπλουτισμός μεταδεδομένων
Για φορείς
Ένταξη συλλογών
Προδιαγραφές ένταξης
Εκδήλωση ενδιαφέροντος
Διάθεση περιεχομένου στη Europeana
Επικοινωνία
ΕΛ
•
EN
ΚΑΙ
'Η
ΌΧΙ
×
Πληκτρολογήστε λέξη ή φράση
Σε όλα τα πεδία
Τίτλος
×
+
ΚΑΙ
'Η
Τύπος τεκμηρίου
ΚΑΙ
'Η
Θέμα
ΚΑΙ
'Η
Πρόσωπο
ως δημιουργός
ως αναφορά
ΚΑΙ
'Η
Ιδιότητα προσώπου
ως δημιουργός
ως αναφορά
ΚΑΙ
'Η
Ιστορική περίοδος
Χρονολόγηση
αναζήτηση σε
αυστηρά χρονικά όρια
Χρονολογικό διάστημα
Iστορική περίοδος
Τόπος
ΚΑΙ
'Η
Φορέας / συλλογή
Άδεια χρήσης αρχείου
Σήμανση Κοινού Κτήματος
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Αναφορά Δημιουργού
Αναφορά Δημιουργού-Παρόμοια Διανομή
Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Παρόμοια Διανομή
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Περιορισμένη Χρήση
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Μόνο Εκπαιδευτική Χρήση
Δεν προστατεύεται από Πνευματική Ιδιοκτησία-Νομικοί περιορισμοί
Σε καθεστώς Πνευματικής Ιδιοκτησίας-Μόνο για Μη Εμπορική Χρήση
+
Περισσότερα κριτήρια αναζήτησης
Λιγότερα κριτήρια αναζήτησης
Αναζήτηση
Καθαρισμός
Βοήθεια
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Φίλτρα αποτελεσμάτων
Καθαρισμός
Θέμα
Πολιτισμός (κουλτούρα)
(19)
Πολιτιστική πολιτική και σχεδιασμός
(19)
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(19)
Λαϊκή παράδοση
(19)
Προφορική παράδοση
(19)
Τύπος τεκμηρίου
Άυλη πολιτιστική κληρονομιά
(19)
Λαϊκή Παράδοση
(8)
Παροιμία
(11)
Τόπος
Ευρώπη
(19)
Europe
Βαλκανική χερσόνησος
(19)
Balkan Peninsula | Βαλκάνια
Ευρώπη
Ελλάδα
(19)
Greece | Ελλάς | Hellenic Republic
Θεσσαλία
(19)
Thessaly
Ευρώπη ▶ Ελλάδα
Περιφέρεια Θεσσαλίας
(19)
Thessaly District | Thessaly
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Θεσσαλίας
Νομός Τρικάλων
(19)
Trikala
Ευρώπη ▶ Ελλάδα ▶ Περιφέρεια Θεσσαλίας ▶ Νομός Τρικάλων
Καλομοίρα
(19)
Kalomoíra
Μεσόγειος
(19)
Mediterranean Sea
Χρονολόγηση
1950 - 1999
(19)
Ιστορική περίοδος
Νεότερη Ελλάδα
(19)
Μεταπολεμική Ελλάδα
(19)
Φορέας / συλλογή
Ακαδημία Αθηνών
(19)
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
(19)
Γλώσσα
Ελληνική γλώσσα
(19)
Europeana τύπος
Κείμενο/PDF
(19)
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
(19)
1 - 19 από 19 τεκμήρια
Χάρτης
Πλέγμα
Ταξινόμηση
Σχετικότητα με κριτήρια
Άυξουσα χρονολογία
Φθίνουσα χρονολογία
Κακά σημαντήρια
ΕΚΤ χρονολόγηση
1961
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
Κακό συναγροίκημα
ΕΚΤ χρονολόγηση
1961
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
Μάη μήνα μη φυτέψεις, Μάη μη σταφανωθείς
ΕΚΤ χρονολόγηση
1961
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
Στους μεγάλους του χωριού σου κοίταξε μη θαρρευθής του Θεού και του χεριού σου μονάχα να μπιστευθής
ΕΚΤ χρονολόγηση
1961
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
Κρέας ωμό, ψάρι παραψημένο
ΕΚΤ χρονολόγηση
1961
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
Το κρασάκι κάνει καλό στο γεροντάκι
ΕΚΤ χρονολόγηση
1961
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
Για της στάνης σου το σκύλο και για του χωριού το μύλο και για τους καλούς σου γιους να σκορπίζεται ο νους
ΕΚΤ χρονολόγηση
1961
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
Αγια – Βαρβάρα βαρβαρών' Άγιο – Σάββας σαβανών' κι Άη – Νικόλας παραχών
ΕΚΤ χρονολόγηση
1961
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
Με τα έμπα τ' Απριλίου να ξυπνάς πριν του ήλιου κι όλο σου το καλοκαίρι μη κοιμού το μεσημέρι
ΕΚΤ χρονολόγηση
1961
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
Κάλλιο τ' Αγιαντωνιού φωτιά παρά τ'ς αγάπης κρίση
ΕΚΤ χρονολόγηση
1961
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
Όλοι κουτσοί στραβοί στο Άγιο Παντελεήμονα
ΕΚΤ χρονολόγηση
1961
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Παροιμία
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
Κατά τω 1778, διήλθεν εκ του χωριού, μεταβαίνων προς Χάσια, ο γνωστός ανά το Πανελλήνιον Εθναπόστολος Κοσμάς ο Αιτωλός. Τη προτροπή του Κοσμά εκτίσθη το μοναστήριον του προφήτου Ηλίου που τα ερείπια σώζονται. Λέγεται οτι δεν έτυχε καλής αποδοχής κατά την άφιξιν του υπό του τότε δημογέροντος Δρόσου. Επί πλέον οι κάτοικοι του χωριού δεν συνεμορφώθησαν προς την συστασίν του, όπως παύσωσι ομιλούντες την Κουτσοβλάχικην και συνηθίσωσιν την Ελληνικήν γλώσσαν, ως έπραξαν οι κάτοικοι πλέιστων χωριών του Ασπροποτάμου. Τούτο ένεκα, αναχωρήσας, άφηκεν την λατάραν (άραν) “Ποντίκια θα κατοικήσωσιν εις το χωριό σας”
ΕΚΤ χρονολόγηση
1960
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
...Οι γεωργοί δεν εργάζονται αυτή την ημέρα. Σχετικά λέγεται οτι ένας αμπελουργός επήγε στο αμπέλι του για κλάδεμα και η γυναίκα του τον κατηγόρησεν γιατί δούλεψε την ημέρα του Άη Τρύφωνα. Ο αμπελουργός ενώ κρατούσε το κλαδευτηρι έκανε πως κλάδευε το αμπέλι και αντί να κινήση το κλαδευτήρι από δεξιά προς τα αριστερά το κίνησε από πάνω προς τα κάτω και έκοψε την μύτη του.
ΕΚΤ χρονολόγηση
1961
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
...Οι γεωργοί δεν εργάζονται αυτή την ημέρα. Σχετικά λέγεται οτι σε διπλανό χωριό είχε έρθει τόση ακριδα που έπεφτε και στα πιάτα του φαγητού αλλα ο τσιφλικούχος δεν ήθελε να πάρη τον Άη Τρύφωνα. Όταν έκανε μεγάλη καταστροφή και είδε τα γεννήματά του να λιγοστεύουν τότε αποφάσισε να πάη στις Αμάδες πλησίον του χωριού να πάρη την εικόνα του Άη Τρύφωνα και να κάμη αγιασμό. Μετά τον αγιασμό η ακρίδα επήδησε στο ποτάμι Πηνειός και επνίγηκε.
ΕΚΤ χρονολόγηση
1961
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
Στο παλαιό χωριό υπάρχει μια πηγή που λέγεται “Γκιούλα” και αναφέρεται στη γνωστή παράδοση της κόρης που μαρμαρώθηκε και μιλεί σχετικά το βλάχικο τραγούδι “Λα Γκιούλα λα τσίτζε μάρμαρι”... (βλέπε σελ. 49).
ΕΚΤ χρονολόγηση
1961
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
Στα αλώνια που αλωνίζουν με τα ζώα το σιτάρι και κριθάρι οι χωρικοί δεν κοιμούνται διότι πιστεύουν ότι θα φανερωθούν νεράϊδες ή διάφορα φαντάσματα.
ΕΚΤ χρονολόγηση
1961
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
Λέγεται ότι οι κάτοικοι του πλουσίου τούτου χωρίου (της Καλομοίρας) προσβληθέντες υπό πανούκλας απέθανον άπαντες και το χωρίον ερημωθέν έπαυσεν υφιστάμενον. Η επιδημία αυτή η οποία ελυμαίνετο άπασαν την περιφέρειαν δεν προσέβαλεν τους κατοίκους της Παλαιάς Γοδοβάσδας. Την ευμένειαν της μοίρας η παράδοσις ερμηνεύει ως εξής: Μια μάγισσα ονόματι Δρόσου, λέγεται ότι ενέκλεισεν το εκπροσωπούν την επιδημίαν τέρας εντός πεύκου αποτελουμένου εξ επτά αδελφών. Το τέρας διέφυγεν τον κλοιόν και λαβόν την προς βορράν διεύθυσιν προσέβαλεν,η επιδημία τα χωρία Μπουροβίκον, σημερινόν Αμπελοχωρίον, Μαλακάσιον και άλλα, ούτω διετηρήθησαν απρόσβλητα η Γοδοβάσδα, το Χαλίκιον, και τα νοτίως αυτών χωρία . Κατ' άλλην εκδοχήν το τέρας περιεκλείσθη υπό των επτά αδελφών, θεία πρόνοια, ενωθέντων και αποτελεσάντων ούτω εν μαγαλοπρεπές και επιβλητικόν μέχρι σήμερον σωζόμενον εν τη θέσει “Πούσκλια” κουτσοβλαχιστί όπου και απέθανεν.
ΕΚΤ χρονολόγηση
1960
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
Κοντά στο χωριό σώζεται μια μεγάλη σπηλιά που λέγεται σπηλιά «Νάσου». Ο Νάσος ήταν κάτοικος του Παλαιού χωριού και επειδή τα κορίτσια του είχαν αρρωστήσει από μια βαρειά μορφή της γρίππης αναγκάσθηκε να τα απομονώση στη σπηλιά για να μη μολυθούν και οι άλλοι. Επειδή έμειναν πολύ καιρό μέσα στη σπηλιά επήρε και το όνομα «Σπηλιά Νάσου»
ΕΚΤ χρονολόγηση
1961
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
Στο παλαιό χωριό ‘’Γοδοβάσδα’’ και στη θέση ‘’τζάνη’’ υπάρχει ένα πολύ μεγάλο πεύκο που αποτελείται από εφτά μεγάλα κλωνάρια που λέγονται αδερφοκλωνάρια. Ονομάσθηκε ‘Πεύκο- Πούσκλια’’ διότι μέσα στον κορμό του είχε τη μορφή του ανθρώπου και έκαμε καταστροφάς σε όλη τη περιοχή της Γοδοβάσδας και των γύρω χωριών. Με το πέρασμα του χρόνου λένε ότι τα εφτά αυτά αδέρφια ενώθηκαν και έγινε ένα πεύκο και εκλείστηκε μέσα το τέρας με την βοήθεια του θεού. Το πεύκο υπάρχει και σήμερα και φυλάγεται από τους γιατί δεν έχει κανένας το θάρρος να το καταστρέφη επειδή λέει η παράδοση ότι είναι στοιχειωμένο το τέρας μέσα μέσα και ότι υπάρχει φόβος μόλις απελευθερωθεί να συνεχίση τις καταστροφές του σ’όλη την περιφέρεια και μάλιστα με μεγαλύτερη μανία. Λένε ακόμη ότι πολλές φορές ακούγονται κλάματα και παραπονετικές φωνές στη περιοχή αυτή τις οποίες βγάζει το τέρας.
ΕΚΤ χρονολόγηση
1961
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
Λαϊκή Παράδοση
Δημιουργός
Γιαννούχος, Γεώργιος Λ.
Άδεια χρήσης αρχείου
CC BY-NC-ND 4.0 GR
Φορέας
Ακαδημία Αθηνών
Συλλογή
Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
×
×