Searchculture.gr
ΕΣΠΑ 2014-2020 Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ) Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ)
ΕΣΠΑ 2014-2020
  • Αρχική σελίδα
  • Αναζήτηση τεκμηρίων
  • Πλοήγηση
    • Πρόσωπα Πρόσωπα
    • Τύποι τεκμηρίων
    • Θέματα
    • Ιστορικές περίοδοι
    • Τόποι
    • Χάρτης
    • Φορείς
    • Συλλογές
    • Θεματικές εκθέσεις
    • Προσωπογραφίες
  • Διαλειτουργικότητα
  • Σχετικά
    • Το SearchCulture.gr
    • Εκδόσεις - Δημοσιεύσεις
    • Ενημερωτικό Δελτίο
    • Οδηγίες για αναζήτηση & πλοήγηση
    • Σημασιολογικός εμπλουτισμός μεταδεδομένων
  • Για φορείς
    • Ένταξη συλλογών
    • Προδιαγραφές ένταξης
    • Εκδήλωση ενδιαφέροντος
    • Διάθεση περιεχομένου στη Europeana
  • Επικοινωνία
  • ΕΛ • EN
Περισσότερα κριτήρια αναζήτησης Λιγότερα κριτήρια αναζήτησης
Καθαρισμός Βοήθεια


Φίλτρα αποτελεσμάτων  

Φίλτρα αποτελεσμάτων

Καθαρισμός
Λεξιλόγια θεμάτων στο semantics.gr
Λεξιλόγιο τύπων τεκμηρίων του ΕΚΤ στο semantics.gr
Λεξιλόγια τόπων του ΕΚΤ στο semantics.gr
Σημαντικές Μορφές  στην Ελληνική Ιστορία και Πολιτισμό
Χρονολόγηση
Ιστορική περίοδος Λεξιλόγιο ιστορικών περιόδων στο semantics.gr
Φορέας / συλλογή
Γλώσσα
Europeana τύπος
Άδεια χρήσης αρχείου
1  -  30   από   1.214   τεκμήρια
 Χάρτης  Πλέγμα

     
    Μόνο το χωριό μας στην περιοχή δεν ετούρκεψε, διότι το επροστάτευσαν οι Άγιοι. Πολλές φορές προσπάθησαν οι Τούρκοι να μας σφάξουν, αλλά δεν το κατώρθωσαν. Τα γύρω χωριά ήσαν Τούρκικα. Μια φορά μαζεύτικαν οι Τούρκοι και ερχόνταν να σφάξουν το χωριό. Στο δρόμο τους απάντησε ένας Τούρκος από τη Φουσιανή ο Ασάν Κοζάρης και τους εμπόδισε να προχωρήσουν στο χωριό. Ύστερα από μέρες γενότανε παζάρι στη Φούσιανη και οι Τούρκοι που πήγαν στο παζάρι παραπονέθησαν στο Κοζάρη γιατί να μην τους αφήση να έρθουν να μας σφάξουν. Αυτός τους είπε οτι εγώ δεν ήρθα να σας εμποδίσω. Τότε οι Τούρκοι εκατάλαβαν, οτι αύτος που την παρουσιάστηκε σαν Ασάν Κοζάρης ήταν ο Άγιος Νικόλαος, που έχομε την εκκλησία του στο χωριό. Αυτοί κατόπιν το έλεγαν στους Χριστιανούς του χωριού μας πως έχομε τον Άγιο αυτό και μας προστατεύει.
    Μόνο το χωριό μας στην περιοχή δεν ετούρκεψε, διότι το επροστάτευσαν οι Άγιοι. Πολλές φορές προσπάθησαν οι Τούρκοι να μας σφάξουν, αλλά δεν το κατώρθωσαν. Τα γύρω χωριά ήσαν Τούρκικα. Μια φορά μαζεύτικαν οι Τούρκοι και ερχόνταν να σφάξουν το χωριό. Στο δρόμο τους απάντησε ένας Τούρκος από τη Φουσιανή ο Ασάν Κοζάρης και τους εμπόδισε να προχωρήσουν στο χωριό. Ύστερα από μέρες γενότανε παζάρι στη Φούσιανη και οι Τούρκοι που πήγαν στο παζάρι παραπονέθησαν στο Κοζάρη γιατί να μην τους αφήση να έρθουν να μας σφάξουν. Αυτός τους είπε οτι εγώ δεν ήρθα να σας εμποδίσω. Τότε οι Τούρκοι εκατάλαβαν, οτι αύτος που την παρουσιάστηκε σαν Ασάν Κοζάρης ήταν ο Άγιος Νικόλαος, που έχομε την εκκλησία του στο χωριό. Αυτοί κατόπιν το έλεγαν στους Χριστιανούς του χωριού μας πως έχομε τον Άγιο αυτό και μας προστατεύει.
    Χρονολόγηση
    1961
    Τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
    Τόπος
    Νομός Πέλλας
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Ο Χριστός εκεί που έκανε περιοδεία, επέρασε από ένα μέρος και βρήκε ένα τεμπέλη. Λέει του: «Παιδάκι μου σήκω να να μου δείξης ποιος δρόμος πάει για την τάδε πολιτεία». Λέει το παιδί: «Δεν μπορώ να σηκωθώ, φύγε από κοντά μου.» Από την τεμπελιά του «εσήκωσε το πόδι του και του έδειξε το δρόμο». Οι μαθηταί του εθύμωσαν και είπαν στο Χριστό να τον καταραστή. Λέει ο Χριστός «Δεν έχετε δίκαιο, γιατί κι αυτός είναι πλάσμα του Θεού. Πάει παρακάτω βρίσκει μια κωπέλλα που είχε δυο ζώα εκεί κ’ εμάζευε ξύλα. Λέει της ο Χριστός: «Πές μου, παιδί μου, ποιος δρόμος πάει στην τάδε πολιτεία.» Αυτή ευχαρίστως του έδειξε το δρόμο. Μόλις εξεκίνησαν, τρέχει η κωπέλλα και λέει: «Να σας οδηγήσω πιο κάτω να μη χάσετε το δρόμο». Όταν έφυγε η κωπέλλα λέει ο Χριστός στους μαθητάς του: «Αυτή η κωπέλλα θα πάρη άντρα της αυτό τον τεμπέλη.» Λένε οι μαθητές του Χριστού: «Τέτοια κωπέλλα πως θα τον πάρη αυτόν. «Θα καή». Λέει ο Χριστός: «Θα τον πάρη για να ζήση κι αυτός, ‘πειδή είναι άξιος».
    Ο Χριστός εκεί που έκανε περιοδεία, επέρασε από ένα μέρος και βρήκε ένα τεμπέλη. Λέει του: «Παιδάκι μου σήκω να να μου δείξης ποιος δρόμος πάει για την τάδε πολιτεία». Λέει το παιδί: «Δεν μπορώ να σηκωθώ, φύγε από κοντά μου.» Από την τεμπελιά του «εσήκωσε το πόδι του και του έδειξε το δρόμο». Οι μαθηταί του εθύμωσαν και είπαν στο Χριστό να τον καταραστή. Λέει ο Χριστός «Δεν έχετε δίκαιο, γιατί κι αυτός είναι πλάσμα του Θεού. Πάει παρακάτω βρίσκει μια κωπέλλα που είχε δυο ζώα εκεί κ’ εμάζευε ξύλα. Λέει της ο Χριστός: «Πές μου, παιδί μου, ποιος δρόμος πάει στην τάδε πολιτεία.» Αυτή ευχαρίστως του έδειξε το δρόμο. Μόλις εξεκίνησαν, τρέχει η κωπέλλα και λέει: «Να σας οδηγήσω πιο κάτω να μη χάσετε το δρόμο». Όταν έφυγε η κωπέλλα λέει ο Χριστός στους μαθητάς του: «Αυτή η κωπέλλα θα πάρη άντρα της αυτό τον τεμπέλη.» Λένε οι μαθητές του Χριστού: «Τέτοια κωπέλλα πως θα τον πάρη αυτόν. «Θα καή». Λέει ο Χριστός: «Θα τον πάρη για να ζήση κι αυτός, ‘πειδή είναι άξιος».
    Χρονολόγηση
    1961
    Τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
    Τόπος
    Νομός Πέλλας
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Ο Προφήτης Ηλίας έχει κάρρο και όταν βροντά είναι όπου το κάρρο τρέχει. Όταν αστράφτει λένε ότι βγάζει το σπαθί του για να σφάξη το θηριό που τον κυνηγάει
    Ο Προφήτης Ηλίας έχει κάρρο και όταν βροντά είναι όπου το κάρρο τρέχει. Όταν αστράφτει λένε ότι βγάζει το σπαθί του για να σφάξη το θηριό που τον κυνηγάει
    Χρονολόγηση
    1961
    Τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
    Τόπος
    Νομός Πέλλας
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Είναι ερειπωμένο στα Β.Α. Του χωριού σε απόστασι ως 2 χιλιόμετρα. Ήταν παλαιά μοναστήρι του Αγίου Μηνά και το κατάστρεψαν οι Τούρκοι επό Αλή Πασά. Η εικόνα του έφυγε εκ θαύματος και ευρέθηκε στα τρία έλατα (χωριόν που κατέστρεψαν οι Γερμανοί) και έγινε εκεί Εκκλησία. Έχει εκεί αγίασμα κια τα γ'υρω χωριά πάνε ακόμη και νίβονται.
    Είναι ερειπωμένο στα Β.Α. Του χωριού σε απόστασι ως 2 χιλιόμετρα. Ήταν παλαιά μοναστήρι του Αγίου Μηνά και το κατάστρεψαν οι Τούρκοι επό Αλή Πασά. Η εικόνα του έφυγε εκ θαύματος και ευρέθηκε στα τρία έλατα (χωριόν που κατέστρεψαν οι Γερμανοί) και έγινε εκεί Εκκλησία. Έχει εκεί αγίασμα κια τα γ'υρω χωριά πάνε ακόμη και νίβονται.
    Χρονολόγηση
    1961
    Τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
    Τόπος
    Νομός Πέλλας
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Στο ανατολικό χώρο του χωριού βρίσκεται ένας λόφος που λέγεται Τσουγκάρι. Πάνω στο λόγο ήταν παλιά Εκκλησία της Αναλήψεως, σήμερον δε σώζεται. Στα παλιά χρόνια γινότανε πάνω στο λόφο πανηγύρι την ημέρα της αναλήψεως και μαζευόντουσαν απ’ όλα τα γύρω χωριά. Επήγαιναν και πέντε άρτους (αρτοκλασία) με κόλλυβα. Επήγαιναν από το βράδυ της παραμονής και εξενυκτούσαν όλη τη νύκτα. Την ημέρα της Αναλήψεως. Εκεί που χόρευαν εχάλασε ο καιρός, άρχισε να βροντά. Μια στιγμή η κωπέλλα που εχόρευε μπροστά στο χορό εχάθηκε, την πήρε ο αέρας και σηκώθηκε. Εζήτησαν την χαμένη κωπέλλα και τελευταία ευρήκαν τις πλεξούδες της σε μια πηγή στο χωριό Ισβάρ. Η τοποθεσία βρίσκεται σήμερον πίσω από την Φιλωτία. Ύστερα από το χάσιμο της κωπέλλα καταργήθηκε να γίνεται το πανεγύρι στο λόφο αυτό, αλλά συνεχίσθηκε και γίνεται μέχρι σήμερον στο χωριό μας παρ’ ότι η εκκλησία μας τώρα είναι ο Άγιος Νικόλαος. Την ημέρα της Αναλήψεως πανηγυρίζομε και σήμερο. Στο λόφο έκαναν μόνο λειτουργία μέχρι που τους το απηγόρευσαν οι Τούρκοι. Το μέρος που εχάθηκε το κορίτσι σώζεται ακόμη πάνω στο λόφο. Ο δημ/λος του χωριού κ. Μιλτιάδης Καπόγιαννης έχει ακούσει την ιστορίαν αυτή ως εξής : Λένε πως κωπέλλα που εχόρευε μπροστά στο χορό ήταν η ομορφότερη του χωριού και είχε μακρές πλεξούδες. Αυτή εκαυχότανε για την ομορφιά της και για το χορό της. Όταν εχόρευε την επλησίασε ένας γέρος κακοντυμένος που ήθελε να την πιάση να χορέψη. Αυτή δεν εδέχτηκε και αυτός εθύμωσε. Την άρπαξε από τις πλεξούδες και την έσυρε κάτω από το βράχο. Στο μέρος που την έσυρε φαίνονται τα σημάδια, η συρμή, μέχρι σήμερα. Λένε ότι ο γέρος αυτός ήταν ο Χριστός που ετιμώρησε την υπερηφάνεια της.
    Στο ανατολικό χώρο του χωριού βρίσκεται ένας λόφος που λέγεται Τσουγκάρι. Πάνω στο λόγο ήταν παλιά Εκκλησία της Αναλήψεως, σήμερον δε σώζεται. Στα παλιά χρόνια γινότανε πάνω στο λόφο πανηγύρι την ημέρα της αναλήψεως και μαζευόντουσαν απ’ όλα τα γύρω χωριά. Επήγαιναν και πέντε άρτους (αρτοκλασία) με κόλλυβα. Επήγαιναν από το βράδυ της παραμονής και εξενυκτούσαν όλη τη νύκτα. Την ημέρα της Αναλήψεως. Εκεί που χόρευαν εχάλασε ο καιρός, άρχισε να βροντά. Μια στιγμή η κωπέλλα που εχόρευε μπροστά στο χορό εχάθηκε, την πήρε ο αέρας και σηκώθηκε. Εζήτησαν την χαμένη κωπέλλα και τελευταία ευρήκαν τις πλεξούδες της σε μια πηγή στο χωριό Ισβάρ. Η τοποθεσία βρίσκεται σήμερον πίσω από την Φιλωτία. Ύστερα από το χάσιμο της κωπέλλα καταργήθηκε να γίνεται το πανεγύρι στο λόφο αυτό, αλλά συνεχίσθηκε και γίνεται μέχρι σήμερον στο χωριό μας παρ’ ότι η εκκλησία μας τώρα είναι ο Άγιος Νικόλαος. Την ημέρα της Αναλήψεως πανηγυρίζομε και σήμερο. Στο λόφο έκαναν μόνο λειτουργία μέχρι που τους το απηγόρευσαν οι Τούρκοι. Το μέρος που εχάθηκε το κορίτσι σώζεται ακόμη πάνω στο λόφο. Ο δημ/λος του χωριού κ. Μιλτιάδης Καπόγιαννης έχει ακούσει την ιστορίαν αυτή ως εξής : Λένε πως κωπέλλα που εχόρευε μπροστά στο χορό ήταν η ομορφότερη του χωριού και είχε μακρές πλεξούδες. Αυτή εκαυχότανε για την ομορφιά της και για το χορό της. Όταν εχόρευε την επλησίασε ένας γέρος κακοντυμένος που ήθελε να την πιάση να χορέψη. Αυτή δεν εδέχτηκε και αυτός εθύμωσε. Την άρπαξε από τις πλεξούδες και την έσυρε κάτω από το βράχο. Στο μέρος που την έσυρε φαίνονται τα σημάδια, η συρμή, μέχρι σήμερα. Λένε ότι ο γέρος αυτός ήταν ο Χριστός που ετιμώρησε την υπερηφάνεια της.
    Χρονολόγηση
    1961
    Τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
    Τόπος
    Νομός Πέλλας
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Όταν ο Χριστός εγεννήθηκε επήγαν να τον κρύψουν στην πάχνη του μουλαριού αλλ'αυτό δεν τον δέχτηκε, άρχισε να τον κλωτσάη. Τότε τον πήραν και τον πήγαν στην πάχνη της αγελάδας. Αυτήυ τον εδέχθηκε και τον έγλειψε. Ο Χριστός καταράστηκε το μουλάρι να μη κάνη παιδιά και γάλα να μη βγάλη.Την αγελάδα την ευλόγησε να κάνη παιδιά και γάλα.
    Όταν ο Χριστός εγεννήθηκε επήγαν να τον κρύψουν στην πάχνη του μουλαριού αλλ'αυτό δεν τον δέχτηκε, άρχισε να τον κλωτσάη. Τότε τον πήραν και τον πήγαν στην πάχνη της αγελάδας. Αυτήυ τον εδέχθηκε και τον έγλειψε. Ο Χριστός καταράστηκε το μουλάρι να μη κάνη παιδιά και γάλα να μη βγάλη.Την αγελάδα την ευλόγησε να κάνη παιδιά και γάλα.
    Χρονολόγηση
    1961
    Τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
    Τόπος
    Νομός Πέλλας
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Υπάρχουν σπίτια που όσοι κατοικήσαν δεν είδαν προκοπή. Λένε πως αυτά τα σπίτια έχουν φάντασμα (σεύκα).
    Υπάρχουν σπίτια που όσοι κατοικήσαν δεν είδαν προκοπή. Λένε πως αυτά τα σπίτια έχουν φάντασμα (σεύκα).
    Χρονολόγηση
    1961
    Τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
    Τόπος
    Νομός Πέλλας
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Ένα παλληκάρι μια φορά κοιμότανε σ’ ένα σπίτι. Εκεί ήτανε κ’ ένα μωρό που είχε γεννηθή πριν από τρεις μέρες. Το παλληκάρι την νύκτα ακούει τρεις γυναίκες που παρουσιάστηκαν κ’ έλεγε η πρώτη στο μωρό. «Εσύ τόσα χρόνια θα ζήσης.» Η άλλη του λέει: «Να είσαι τυχερή». Και η Τρίτη λέει: «Εσύ τυχερή; να μεγαλώσης και το παλληκάρι που ακούει να το πάρης άντρα. Το παλληκάρι που ήταν δώδεκα χρονώ, όταν ήκουσε αυτά, λέει: «Εγώ να πάρω αυτό το μωρό;» Παίρνει το μωρό αμέσως και το ρίχτει στη πάχνη των βοδιώ για να χαθή. Η μάννα τη νύκτα το αναζήτησε, ανάβει την καντήλα και το βρίσκει στη πάχνη. Λέει: «το μωρό μου, οι Άγιοι θα το έφεραν εδώ. Ύστερα από χρόνια το παλληκάρι ήταν έμπορος και επέρασε από το σπίτι αυτού του μωρού κ’ εκοιμήθηκε εκεί. Είδε ένα κορίτσι στο σπίτι αυτό. Ήτο όμορφο και το εζήτησε για γυναίκα και το παντρεύτηκε.
    Ένα παλληκάρι μια φορά κοιμότανε σ’ ένα σπίτι. Εκεί ήτανε κ’ ένα μωρό που είχε γεννηθή πριν από τρεις μέρες. Το παλληκάρι την νύκτα ακούει τρεις γυναίκες που παρουσιάστηκαν κ’ έλεγε η πρώτη στο μωρό. «Εσύ τόσα χρόνια θα ζήσης.» Η άλλη του λέει: «Να είσαι τυχερή». Και η Τρίτη λέει: «Εσύ τυχερή; να μεγαλώσης και το παλληκάρι που ακούει να το πάρης άντρα. Το παλληκάρι που ήταν δώδεκα χρονώ, όταν ήκουσε αυτά, λέει: «Εγώ να πάρω αυτό το μωρό;» Παίρνει το μωρό αμέσως και το ρίχτει στη πάχνη των βοδιώ για να χαθή. Η μάννα τη νύκτα το αναζήτησε, ανάβει την καντήλα και το βρίσκει στη πάχνη. Λέει: «το μωρό μου, οι Άγιοι θα το έφεραν εδώ. Ύστερα από χρόνια το παλληκάρι ήταν έμπορος και επέρασε από το σπίτι αυτού του μωρού κ’ εκοιμήθηκε εκεί. Είδε ένα κορίτσι στο σπίτι αυτό. Ήτο όμορφο και το εζήτησε για γυναίκα και το παντρεύτηκε.
    Χρονολόγηση
    1961
    Τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
    Τόπος
    Νομός Πέλλας
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Ο Χριστός επέρασε ένα μεσημέρι από ένα γελαδάρη και του είπε να πάη να του φέρη νερό. Αυτός αρνήθηκε διότι δεν είχε που ν’ αφήση τα ζώα. Επήγε πιο κάτω κ’ ευρήκε ένα τσοπάνο που είχε πρόβατα. Είπε σ’ αυτόν να πάη να του φέρη νερό. Αυτός είπε: «Θα πάω, αλλά δεν έχω ποιος να μου φυλάη τα πρόβατα». Έμεινε ο Χριστός να τα φυλάη. Έβγαλε το καπέλο του και κάτω από την σκιά του μαζεύτηκαν τα πρόβατα. Ευλόγησε τα πρόβατα. Τον αγελαδάρη τον καταράστηκε και έπιασε τα ζώα του η μυίγα. Από τότε η μυίγα πειράζει τα βόδια.
    Ο Χριστός επέρασε ένα μεσημέρι από ένα γελαδάρη και του είπε να πάη να του φέρη νερό. Αυτός αρνήθηκε διότι δεν είχε που ν’ αφήση τα ζώα. Επήγε πιο κάτω κ’ ευρήκε ένα τσοπάνο που είχε πρόβατα. Είπε σ’ αυτόν να πάη να του φέρη νερό. Αυτός είπε: «Θα πάω, αλλά δεν έχω ποιος να μου φυλάη τα πρόβατα». Έμεινε ο Χριστός να τα φυλάη. Έβγαλε το καπέλο του και κάτω από την σκιά του μαζεύτηκαν τα πρόβατα. Ευλόγησε τα πρόβατα. Τον αγελαδάρη τον καταράστηκε και έπιασε τα ζώα του η μυίγα. Από τότε η μυίγα πειράζει τα βόδια.
    Χρονολόγηση
    1961
    Τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
    Τόπος
    Νομός Πέλλας
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Ο λόφος στην ανατολική άκρη του χωριού που λέγεται Τσουγκάρι είχε παλαιά ελιές. Αυτές τις ελιές επειδή φαινότανε σαν ιερός τόπος τις κατάστρεψαν οι Τούρκοι. Το μέρος που βρίσκεται το χωριό μας παλαιά ήταν ακατοίκητο. Έξω από το χωριό προς βορράν 200 μέτρα στην τοποθεσία Γραμάδα υπάρχει εκκλησία ερειπωμένη του Προφήτη Ηλία. Την ημέρα της εορτής του, από βραδύς, πάνε οι γυναίκες και μένουν όλη τη νύχτα. Παλαιότερα υπήρχε και εικόνα. Είναι εκεί και μια πέτρα μεγάλη και αγιασμός (πηγή) που τώρα έχει χαθή. Έμεναν εκεί όλη τη νύχτα, άναβαν κεριά, έκαναν το σταυρό τους. Και τώρα όποιος θέλει πηγαίνει. Στο μέρος αυτό λένε πως ήταν χωριό και σήμερο σκάβοντας βρίσκομε πέτρες, κεραμίδια. Κάποτες έπεσε μεγάλη ασθένεια και όσοι εσώθηκαν ήρθαν και κατοίκησαν εδώ που είναι το χωριό. Στη θέσι Γραμμάδα εκτός από του προφήτη Ηλία υπάρχουν και άλλες γκρεμισμένε εκκλησίες, όπως του αγίου Σπυρίδωνος. Τα Φώτα που πάμε να ρίξωμε το σταυρό στο ποτάμι περνάμε απ’ εκεί και ο παπάς σταματά και με τις εικόνες που κρατούμε και ο κόσμος μαζί κάναμε τρεις γύρους στο Εκκλησάκι και μετά συνεχίζομε το δρόμο προς το ποτάμι. Σ’ αυτό το μέρος που είναι το εκκλησάκι του Αγ. Σπυρίδωνος υπάρχουν πέτρες και υπάρχει η ιστορία πως υπήρχαν και μάρμαρα που τα έπαιρναν οι Τούρκοι. Ωρισμένα απ’ αυτά δεν μπόρεσαν να τα πάρουν διότι παρουσιαζότανε ένα μεγάλο φίδι που δεν τους άφηνε.
    Ο λόφος στην ανατολική άκρη του χωριού που λέγεται Τσουγκάρι είχε παλαιά ελιές. Αυτές τις ελιές επειδή φαινότανε σαν ιερός τόπος τις κατάστρεψαν οι Τούρκοι. Το μέρος που βρίσκεται το χωριό μας παλαιά ήταν ακατοίκητο. Έξω από το χωριό προς βορράν 200 μέτρα στην τοποθεσία Γραμάδα υπάρχει εκκλησία ερειπωμένη του Προφήτη Ηλία. Την ημέρα της εορτής του, από βραδύς, πάνε οι γυναίκες και μένουν όλη τη νύχτα. Παλαιότερα υπήρχε και εικόνα. Είναι εκεί και μια πέτρα μεγάλη και αγιασμός (πηγή) που τώρα έχει χαθή. Έμεναν εκεί όλη τη νύχτα, άναβαν κεριά, έκαναν το σταυρό τους. Και τώρα όποιος θέλει πηγαίνει. Στο μέρος αυτό λένε πως ήταν χωριό και σήμερο σκάβοντας βρίσκομε πέτρες, κεραμίδια. Κάποτες έπεσε μεγάλη ασθένεια και όσοι εσώθηκαν ήρθαν και κατοίκησαν εδώ που είναι το χωριό. Στη θέσι Γραμμάδα εκτός από του προφήτη Ηλία υπάρχουν και άλλες γκρεμισμένε εκκλησίες, όπως του αγίου Σπυρίδωνος. Τα Φώτα που πάμε να ρίξωμε το σταυρό στο ποτάμι περνάμε απ’ εκεί και ο παπάς σταματά και με τις εικόνες που κρατούμε και ο κόσμος μαζί κάναμε τρεις γύρους στο Εκκλησάκι και μετά συνεχίζομε το δρόμο προς το ποτάμι. Σ’ αυτό το μέρος που είναι το εκκλησάκι του Αγ. Σπυρίδωνος υπάρχουν πέτρες και υπάρχει η ιστορία πως υπήρχαν και μάρμαρα που τα έπαιρναν οι Τούρκοι. Ωρισμένα απ’ αυτά δεν μπόρεσαν να τα πάρουν διότι παρουσιαζότανε ένα μεγάλο φίδι που δεν τους άφηνε.
    Χρονολόγηση
    1961
    Τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Σπυριδάκης, Γεώργιος Κ.
    Τόπος
    Νομός Πέλλας
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Καρτ ποστάλ
    Καρτ ποστάλ
    Τύπος τεκμηρίου
    Φωτογραφία
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Νομός Πέλλας
    Φορέας
    Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 3.0 GR
    Στεφάνου Ιωάννης
    Στεφάνου Ιωάννης
    Χρονολόγηση
    1851
    Τύπος τεκμηρίου
    Φωτογραφία
    Αναφερόμενο πρόσωπο
    Στεφάνου Ιωάννης
    Τόπος
    Έδεσσα
    Φορέας
    Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών (ΙΙΕ/ΕΙΕ)
    RDF
    |
    In Copyright (InC)
    Χάλκινο νόμισμα Μακεδονικού βασιλείου, Βασιλιάς: Δημήτριος Πολιορκητής
    Χάλκινο νόμισμα Μακεδονικού βασιλείου, Βασιλιάς: Δημήτριος Πολιορκητής
    Χρονολόγηση
    294 - 288 π.Χ.
    Ιστορική περίοδος
    Πρώιμη Ελληνιστική περίοδος
    Τύπος τεκμηρίου
    Νόμισμα, Αρχαιολογικό αντικείμενο
    Δημιουργός
    Macedonian kingdom, under ruler Demetrios Poliorketes, Μακεδονικό βασίλειο, Βασιλιάς Δημήτριος Πολιορκητής
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών (ΙΙΕ/ΕΙΕ)
    RDF
    |
    In Copyright (InC)
    Οξυπύθμενος αμφορέας ομάδας Παρμενίσκου υπ' αρ. ΠΑΡ75.
    Οξυπύθμενος αμφορέας ομάδας Παρμενίσκου υπ' αρ. ΠΑΡ75.
    Τύπος τεκμηρίου
    Σχέδιο
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Πέλλα.Στεγασμένη αίθουσα. Βόρειο θεμέλιο τοίχου β΄φάσης.
    Πέλλα.Στεγασμένη αίθουσα. Βόρειο θεμέλιο τοίχου β΄φάσης.
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Πέλλα. Ακρόπολη. Μαρμάρινη υδρορροή-λεοντοκεφαλή.
    Πέλλα. Ακρόπολη. Μαρμάρινη υδρορροή-λεοντοκεφαλή.
    Τύπος τεκμηρίου
    Γλυπτό, Αρχιτεκτονικό μέλος, Αρχαιολογικό αντικείμενο
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Οικία αρπαγής Ελένης. Τμήμα επιστυλίου.
    Οικία αρπαγής Ελένης. Τμήμα επιστυλίου.
    Τύπος τεκμηρίου
    Σχέδιο
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Οικία Διονύσου. Τμήμα ιωνικού ημικιόνα.
    Οικία Διονύσου. Τμήμα ιωνικού ημικιόνα.
    Τύπος τεκμηρίου
    Σχέδιο
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Αρχαία αγορά Πέλλας. Εργαστήριο κοροπλαστικής ανατολικής στοάς.
    Αρχαία αγορά Πέλλας. Εργαστήριο κοροπλαστικής ανατολικής στοάς.
    Τύπος τεκμηρίου
    Όπλο
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Ακρόπολη. Τομή Γ. Λήψη από νοτιοανατολικά.
    Ακρόπολη. Τομή Γ. Λήψη από νοτιοανατολικά.
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Οικία Διονύσου. Πεσσός.
    Οικία Διονύσου. Πεσσός.
    Τύπος τεκμηρίου
    Σχέδιο
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Ενσφράγιστη λαβή οξυπύθμενου αμφορέα Ροδίων υπ' αρ. Ρ3.
    Ενσφράγιστη λαβή οξυπύθμενου αμφορέα Ροδίων υπ' αρ. Ρ3.
    Τύπος τεκμηρίου
    Σχέδιο
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Οικία Διονύσου. Αναπαράσταση του ιωνικού κίονα.
    Οικία Διονύσου. Αναπαράσταση του ιωνικού κίονα.
    Τύπος τεκμηρίου
    Σχέδιο
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Οικία αρπαγής Ελένης. Το επίκρανο της μαρμάρινης παραστάδας.
    Οικία αρπαγής Ελένης. Το επίκρανο της μαρμάρινης παραστάδας.
    Τύπος τεκμηρίου
    Σχέδιο
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Οικία αρπαγής Ελένης. Το δωρικό κοινόκρανο (σχέδιο αναπαράστασης).
    Οικία αρπαγής Ελένης. Το δωρικό κοινόκρανο (σχέδιο αναπαράστασης).
    Τύπος τεκμηρίου
    Σχέδιο
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Ενσφράγιστη λαβή οξυπύθμενου αμφορέα ομάδας Παρμενίσκου υπ' αρ. ΠΑΡ35.
    Ενσφράγιστη λαβή οξυπύθμενου αμφορέα ομάδας Παρμενίσκου υπ' αρ. ΠΑΡ35.
    Τύπος τεκμηρίου
    Σχέδιο
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Αρχαία αγορά Πέλλας. Εργαστήριο κοροπλαστικής ανατολικής στοάς.
    Αρχαία αγορά Πέλλας. Εργαστήριο κοροπλαστικής ανατολικής στοάς.
    Τύπος τεκμηρίου
    Όπλο
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Οικία αρπαγής Ελένης. Το γείσο 1.
    Οικία αρπαγής Ελένης. Το γείσο 1.
    Τύπος τεκμηρίου
    Σχέδιο
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Ενσφράγιστη λαβή οξυπύθμενου αμφορέα Ροδίων υπ' αρ. Ρ5.
    Ενσφράγιστη λαβή οξυπύθμενου αμφορέα Ροδίων υπ' αρ. Ρ5.
    Τύπος τεκμηρίου
    Σχέδιο
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Ενσφράγιστη λαβή οξυπύθμενου αμφορέα Ροδίων υπ' αρ. Ρ9.
    Ενσφράγιστη λαβή οξυπύθμενου αμφορέα Ροδίων υπ' αρ. Ρ9.
    Τύπος τεκμηρίου
    Σχέδιο
    Δημιουργός
    Άγνωστος δημιουργός
    Τόπος
    Πέλλα
    Φορέας
    Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία
    RDF
    |
    CC BY-NC-ND 4.0 GR

      Searchculture.gr EKT Aggregation EKT eContent
      • Follow EKT

      Επικοινωνία | Πολιτική Απορρήτου | Όροι Χρήσης | Πνευματική ιδιοκτησία

      ©2025 Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου
      license: cc-by-sa

      <s:message code='alt_ministry'/>