Πρόκειται για ακριβή ανακατασκευή του σταθερού αυτόματου θεάτρου του Φίλωνος του Βυζαντίου, το οποίο βελτίωσε και περιέγραψε με λεπτομέρειες ο Ήρων ο Αλεξανδρεύς στο βιβλίο του «Αυτοματοποιητική». Στο θέατρο παρουσιάζεται αυτόματα με κινούμενη εικόνα και ήχο ο μύθος του Ναυπλίου που θέλει να εκδικηθεί τους Αχαιούς που σκότωσαν τον γιο του, τον Παλαμήδη στην Τροία. Σκηνή 1η: Αχαιοί επισκευάζουν τα πλοία τους, μορφές κινούνται, κτυπούν με σφυριά και πριονίζουν και κρότοι εργαλείων ακούγονται σαν αληθινοί. Σκηνή 2η: Αχαιοί σπρώχνουν τα πλοία στη θάλασσα. Σκηνή 3η: Στη θάλασσα πλοία εμφανίζονται ξαφνικά, πλέουν σε διάταξη στόλου, κινούνται και χάνονται, η θάλασσα φουρτουνιάζει και τα πλοία ξαναεμφανίζονται στη φουρτουνιασμένη θάλασσα να τρέχουν συνεχώς. Συχνά, ξεπηδούν δελφίνια από τη θάλασσα. Σκηνή 4η: Ο Ναύπλιος σε ακρωτήρι, με αναμμένο πυρσό, δίνει ψεύτικο σήμα στους Αχαιούς, ύστερα από προτροπή της Αθηνάς. Σκηνή 5η: Στη φουρτουνιασμένη θάλασσα φαίνονται διασκορπισμένα τα συντρίμμια των πλοίων και ο Αίαντας να κολυμπά. Εμφανίζεται η Αθηνά (ως από μηχανής θεός), περιφέρεται και εξαφανίζεται, ενώ πέφτει κεραυνός, ακούγεται βροντή και χάνεται η μορφή του Αίαντα. Η αυλαία ανοιγοκλείνει μεταξύ των σκηνών. Όλα αυτά γίνονται μόνα τους με τη δύναμη ενός μολύβδινου βάρους που πέφτει ισοταχώς σε μια κλεψύδρα με άμμο. Για την έναρξη της παράστασης αρκεί να τραβηχτεί το σχοινί στην πρόσοψη της βάσης!
(EL)
It is an accurate reconstruction of the static automotive theatre of Philon of Byzantium (3rd cent. B.C.) which is described in detail and improved by Heron of Alexandria in his work “Automatopoetike”. Automatic theatres were “miracles” of the classical and Hellenistic era, works of the “miracle workers” of antiquity. The theatre of Heron presents, automatically with moving picture and sound, the myth of Nauplius who wants revenge on the Achaeans for his son’s death in Troy: 1st scene: Achaeans repair their ships – we can see figures moving, hammering and sawing and we can hear the sound made by the tools as if they were real. 2nd scene: Achaeans push their ships into the water. 3rd scene: Ships suddenly appear in the sea. We can see them sail as a fleet, progress and finally disappear – the sea gets rough – the ships reappear in the rough sea dashing on and on. Occasionally, dolphins emerge from the sea. 4th scene: Nauplius, standing at the foreland, with a lit torch, sends a false signal to the Achaeans abetted by goddess Athena. 5th scene: We can see scattered remains of the wrecked ships and Aeas swimming in the sea. Athena appears (as deus ex machina), crosses the stage and disappears. While lightning strikes and the sound of thunder is heard, Aeas’ figure is lost. The stage gates open and close between scenes. All the above take place without any human intervention, solely with the force of a lead weight which descends at a steady pace in a sand clepsydra. The only manual movement required in order to put the automatic theatre into operation is to pull a string!
(EN)