«Le milieu et la ronde». Contribution à l' étude des représentations géométriques et politiques du cercle et de l' harmonie chez Homère, les Pythagoriciens, Platon et Euclide

«Le milieu et la ronde». Contribution à l' étude des représentations géométriques et politiques du cercle et de l' harmonie chez Homère, les Pythagoriciens, Platon et Euclide

This item is provided by the institution :
Academy of Athens   

Repository :
Research Centre for Greek Philosophy   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files of the item*
use
the file or the thumbnail according to the license:
CC BY-NC-SA 4.0

Attribution-NonCommercial-ShareAlike
CC_BY_NC_SA



«Le milieu et la ronde». Contribution à l' étude des représentations géométriques et politiques du cercle et de l' harmonie chez Homère, les Pythagoriciens, Platon et Euclide

Wersinger , Annie-Gabrielle

Οι αρχαίες αναπαραστάσεις του κύκλου μπορούν να εξεταστούν και υπό το πρίσμα μιας νέας προοπτικής, και κυρίως της σύγκρισης μεταξύ Ομήρου και Ευκλείδη. Αντιπροσωπεύοντας ο καθένας δύο περιόδους της Ελληνικής γλώσσας, οι συγγραφείς αυτοί θα μας επιτρέψουν να ανιχνεύσουμε τους «τρόπους των Ελλήνων», που συνδέουν τη γεωμετρία, τις τέχνες και τεχνικές και την πολιτική, να στοχάζονται γύρω από τον κύκλο, τον γύρο και τον διαβήτη, όπως επίσης και για το κέντρο, το μέσον και τη στεφάνη του τροχού, ούτως ώστε να φανερώσουμε τη θεμελιώδη διάκριση μεταξύ της αρμονίας σε σχέση με ένα «κέντρο» και της αρμονίας «της περιφέρειας» και των ανθρωπολογικών και γνωσιακών συνεπειών τους. Σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στους Πυθαγορείους και τον Ευκλείδη, όπου η αρμονία θεμελιώνεται πάνω στη συμμετρία που εξασφαλίζει την ισότητα των διαφόρων πραγμάτων, εξηγώντας τον κοινό τους λόγο, στον Όμηρο, ο αρμονικός δεσμός παρουσιάζεται ποικίλος και έχει ως στόχο να διασώσει τη δυσανάλογη πολλαπλότητα: η αρμονία του κύκλου δεν επισυμβαίνει, συνεπώς, λόγω της ισότητας των ακτινών, αλλά επιτελείται στην περιφέρεια, όπως η στεφάνη ενός τροχού που κατασκευάζουμε από σανίδες τις οποίες προσαρμόζουμε στα άκρα. Αυτό που προκύπτει είναι ο εντελώς πρωτότυπος στοχασμός της διαδραστικής κοινότητας, η οποία αναπαρίσταται από τον «κύκλιο χορό», στον οποίον μπορεί να εισέλθει οποιοσδήποτε χωρίς να χάσει την ατομικότητά του.

Επετηρίδα


2014


Ιστορία της Φιλοσοφίας
Πλατωνική Φιλοσοφία
Κύκλος
Αναπαράσταση
Προσωκρατική Φιλοσοφία
Μεσότητα
Γεωμετρία
Πολιτική


Text

French
Greek




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)