δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης : Public Domain CC0
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Ο πίνακας Τα άσπρα σπίτια απεικονίζει κάποιο παραθαλάσσιο κυκλαδίτικο χωριό, με τον τίτλο να αναφέρεται ακριβώς στη χαρακτηριστική αιγαιακή αρχιτεκτονική. Μολονότι ο Εμμανουήλ Ζέπος (1905-1995) έχει επιλέξει μια μακρινή πανοραμική άποψη του μικρού χωριού, το οποίο απλώνεται μπροστά από τη στενή ζώνη της θάλασσας, το μεγαλύτερο τμήμα της σύνθεσης καταλαμβάνει ο κάθετος ορεινός όγκος που απλώνεται πίσω από τα κτίσματα. Το τελικό αποτέλεσμα, επικουρούμενο από τη βαριά χρωματική κλίμακα που βασίζεται στα σκούρα καφέ και πράσινα χρώματα, είναι μάλλον σκοτεινό, μουντό και σίγουρα διόλου γραφικό. Το έργο προέρχεται από την ώριμη φάση της καλλιτεχνικής παραγωγής του ζωγράφου και θα πρέπει να χρονολογηθεί στις αρχές της δεκαετίας του 1970, καθώς παρουσιάζει ομοιότητες με άλλα έργα του από εκείνην ακριβώς την περίοδο. Ζωγράφος και χαράκτης με σημαντικό έργο ιδίως κατά τον Μεσοπόλεμο και τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, γεννήθηκε στον Πύργο της Ανατολικής Ρωμυλίας και σπούδασε στην ΑΣΚΤ. Ήταν από τους πρώτους μαθητές του Κωνσταντίνου Παρθένη και επηρεάστηκε έντονα από τις αντιλήψεις του δασκάλου του. Μάλιστα, μετά τον Πόλεμο, το 1952, ήταν μεταξύ εκείνων των μαθητών του Παρθένη που ίδρυσαν την καλλιτεχνική ομάδα «Το εργαστήρι», για να τιμήσουν τον δάσκαλό τους. Δεν είναι τυχαίο πως, ακόμα και στα Άσπρα σπίτια, μπορεί κανείς να εντοπίσει στοιχεία από τις αισθητικές αντιλήψεις του Παρθένη (στο αυστηρό σχέδιο και τα χωρίς ένταση χρώματα), που ακόμα ασκούν επίδραση στον πάλαι ποτέ μαθητή του.
(EL)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.