Μονή Σιμωνόπετρας
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*

1  ψηφιακό αρχείο

basic type logo 1 JPEG

δείτε ή κατεβάστε το ψηφιακό αρχείο
απευθείας από τον ιστότοπο του αποθετηρίου*
χρησιμοποιήστε
το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
Public Domain CC0
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
CC0



Μονή Σιμωνόπετρας (EL)

Λυκούργος Κογεβίνας (EL)

Ο Λυκούργος Κογεβίνας (1887-1940) εξέδωσε το λεύκωμα Le Mont Athos στο Παρίσι το 1922. Ήταν το πρώτο από πολλά λευκώματα που κυκλοφόρησε κατά τη διάρκεια της καλλιτεχνικής του δημιουργίας και περιλάμβανε δώδεκα χαλκογραφίες με θέμα τις μονές του Αγίου όρους. Στο συγκεκριμένο χαρακτικό εικονίζεται η Μονή Σιμωνόπετρας, η οποία ιδρύθηκε στα μέσα του 13ου αιώνα από τον όσιο Σίμωνα. Η παρούσα της μορφή, όπως την απεικονίζει ο καλλιτέχνης, χρονολογείται στα τέλη του 19ου αιώνα. Ερασιτέχνης φωτογράφος και ικανός σχεδιαστής, ο Κογεβίνας πιθανότατα έχει βασίσει το χαρακτικό σε κάποια φωτογραφική του λήψη. Βλέπει τη μονή από χαμηλά, από τη θάλασσα, και την αποτυπώνει σκαρφαλωμένη πάνω στον εντυπωσιακό βράχο. Η ιδιότυπη προοπτική βατράχου (από τα κάτω) και η έντονη πυραμιδοειδής σύνθεση, όπου συνδυάζονται ο βράχος και το κτιριακό συγκρότημα του μοναστηριού, καλλιεργούν το δέος στον θεατή. Το σχέδιο είναι λεπτό και ακριβές: ο βράχος αποδίδεται μέσα από ένα πλέγμα χαράξεων, ενώ η μονή με λίγες, προσεγμένες γραμμές. Το χαρακτικό βασίζεται στην αντίθεση των σκουρόχρωμων γραμμών της χάραξης και του λευκού του χαρτιού, δηλαδή σε ένα παιχνίδι λευκού-μαύρου όπου το φως διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο. Ο Κογεβίνας, που σπούδασε αρχικά ζωγραφική στη γενέτειρά του την Κέρκυρα και αργότερα στο Παρίσι, ήταν εξοικειωμένος με τα διδάγματα του ιμπρεσιονισμού και των μεταϊμπρεσιονιστικών κινημάτων. Από τους εισηγητές του ιμπρεσιονισμού στην Ελλάδα και από τους πρώτους Έλληνες χαράκτες που ενδιαφέρθηκαν ειδικά για την καλλιτεχνική πλευρά αυτής της τέχνης που έως τότε χρησιμοποιούνταν στην εικονογράφηση βιβλίων και τη διαφήμιση, γνώριζε καλά πώς να χειριστεί την ατμοσφαιρική προοπτική και την αντίθεση φωτός και σκιάς. (EL)

χαρακτική (EL)

οξυγραφία (EL)


20 × 27 εκ. (EL)


1922 (EL)


Πολιτισμός (κουλτούρα) (EL)

Εικόνα

http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.el




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.