Ρωμαϊκή αγορά
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*

1  ψηφιακό αρχείο

basic type logo 1 JPEG

δείτε ή κατεβάστε το ψηφιακό αρχείο
απευθείας από τον ιστότοπο του αποθετηρίου*
χρησιμοποιήστε
το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
Public Domain CC0
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
CC0



Ρωμαϊκή αγορά (EL)

Τάσσος (Τάσσος Αλεβίζος) (EL)

Ο Τάσσος (Αλεβίζος, 1914-1985) γεννήθηκε στη Λευκοχώρα Μεσσηνίας. Μεγάλωσε στην Αθήνα και σπούδασε χαρακτική στο εργαστήριο του Γιάννη Κεφαλληνού στην ΑΣΚΤ (1930-1939). Ασχολήθηκε σχεδόν αποκλειστικά με την τεχνική της ξυλογραφίας, αλλά φιλοτέχνησε και εξαίρετες λιθογραφίες. Ήταν ένας από τους σπουδαιότερους Έλληνες καλλιτέχνες του 20ού αιώνα και από τους σημαντικότερους χαράκτες της μεταπολεμικής περιόδου. Κατά τη διάρκεια της Κατοχής, ο Τάσσος ανέπτυξε έντονη αντιστασιακή δράση μέσω του χαρακτικού του έργου αλλά και με τη συνδικαλιστική του δράση. Ωστόσο, στο δύσκολο κοινωνικοπολιτικό κλίμα της μετεμφυλιακής Ελλάδας, στράφηκε προς θεματικές που δεν φανέρωναν τις πολιτικές του θέσεις: στην τοπιογραφία, το γυμνό σώμα και τη νεκρή φύση. Την ίδια περίοδο, αποκρυσταλλώνεται το ώριμο ύφος του, βασισμένο σε επιδράσεις από τη βυζαντινή και τη λαϊκή τέχνη, καθώς και σε επιρροές από το έργο ζωγράφων όπως ο Αγήνωρ Αστεριάδης και ο Σπύρος Βασιλείου (με τους οποίους μετείχε στην ομάδα εκθέσεων Στάθμη ήδη από το 1949). Η εργασία του αυτή εντασσόταν στο ευρύτερο αισθητικό και ιδεολογικό πλαίσιο της «επιστροφής στην παράδοση» και της «ελληνικότητας», δηλαδή της διαμόρφωσης μιας εθνικής τέχνης με αναφορές σε ορισμένα τοπικά αλλά και διαχρονικά χαρακτηριστικά, χωρίς όμως να παραβλέπονται επιρροές από τον δυτικό μοντερνισμό (κυρίως η άρνηση της ακαδημαϊκής τέχνης). Στην απεικόνιση της Ρωμαϊκής Αγοράς, μιας λιθογραφίας που χρονολογείται στα 1955, εντοπίζονται όλα αυτά τα γνωρίσματα. Εικονίζεται πρόσοψη της Ρωμαϊκής Αγοράς και συγκεκριμένα το πρόπυλο που είναι γνωστό ως πύλη της Αρχηγέτιδος Αθηνάς (στην οποία ήταν αφιερωμένη) και κτίστηκε με τη χρηματοδότηση του πρώτου Ρωμαίου αυτοκράτορα, του Οκταβιανού Αυγούστου. Γύρω από την καγκελόφραχτο πια (μετά τις ανασκαφές) αρχαιολογικό χώρο απλώνονται τα χαμηλά σπίτια της Τούρκικης Αθήνας, κεραμοσκεπείς κατασκευές με επιρροές από το κίνημα του κλασικισμού, και βαμμένες σε διάφορα χρώματα ενώ μπροστά, στο πρώτο επίπεδο, διακρίνονται οι κάτοικοι: ένας πλανόδιος πωλητής με το κάρο του, περιπατητές και παιδιά που παίζουν, το τραπέζι ενός καφενείου. Στην ειδυλλιακή εικόνα του Τάσσου, το λιτό σχέδιο, η απλοποίηση των μορφών και των όγκων, η άρνηση της προοπτικής και τα θερμά χρώματα δίνουν τον τόνο, θυμίζοντας λαϊκή ζωγραφιά. (EL)

χαρακτική (EL)

λιθογραφία (EL)

30,3 × 33,85 εκ. (EL)


1955 (EL)


Πολιτισμός (κουλτούρα) (EL)

Εικόνα

http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.el




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.