Ο Μίμης Βιτσώρης (1902-1945) σπούδασε για έναν χρόνο στην ΑΣΚΤ, την οποία ωστόσο εγκατέλειψε και έφυγε για την Ευρώπη. Έζησε στο Μιλάνο, το Βερολίνο και το Παρίσι, ενώ επηρεάστηκε ιδιαίτερα από το κίνημα του εξπρεσιονισμού. Ο συγκεκριμένος πίνακας, όπως δείχνει και ο τίτλος του, απεικονίζει έναν δρόμο της γαλλικής πρωτεύουσας. Δεν αποκλείεται, λοιπόν, να φιλοτεχνήθηκε κατά τη δεκαετία του 1920 (η υπογραφή του ζωγράφου με λατινικά γράμματα συνηγορεί προς αυτή την υπόθεση, μολονότι είναι εξίσου πιθανό να έγινε στην Αθήνα αμέσως μετά την επιστροφή του από τη Γαλλία). Πρόκειται για μία νυχτερινή σκηνή και μάλιστα με βροχερό καιρό. Στο πρώτο επίπεδο τοποθετείται ο δρόμος, όπου αποδίδονται σχηματικά οι βαριές σκιές του ηλεκτρικού φωτισμού αλλά και οι αντανακλάσεις από το βρόχινο νερό. Δύο μαύρα αυτοκίνητα καταλαμβάνουν τη μεσαία ζώνη. Πίσω τους, μπροστά από τη φωτισμένη βιτρίνα, διακρίνεται συγκεντρωμένο πλήθος. Ίσως έχουμε εδώ την είσοδο κάποιου θεάτρου ή νυχτερινού κέντρου, με τον κόσμο που συνωστίζεται να μπει, ενώ η βροχή κάνει τις συνθήκες ακόμη πιο δύσκολες. Παρ’ ότι πρόκειται για μια σκηνή διασκέδασης, που παραπέμπει στη φημισμένη νυχτερινή ζωή του Παρισιού, ο Βιτσώρης δείχνει μια μάλλον σκοτεινή πολιτεία. Τα σκούρα χρώματα, η αντίθεση φωτός-σκιάς (ενός φωτός όμως ψεύτικου), το απρόσωπο πλήθος αποκαλύπτουν την κριτική ματιά του ζωγράφου απέναντι στις συνήθειες της σύγχρονης μεγαλούπολης, θυμίζοντας κάπως την ταινία Μητρόπολη (1928) του Φριτς Λανγκ.
(EL)