Η συγκεκριμένη χαλκογραφία της Λέλας Πασχάλη (1914-1977) κινείται σε δύο αφηγηματικά επίπεδα, δουλεμένα με διαφορετικό ύφος. Στο κάτω μέρος του χαρτιού εικονίζεται με καθαρό περίγραμμα, σε μια φωτεινή παράσταση, μια μητέρα κοιτάζει το νεογέννητο παιδί της. Η μητέρα στρέφει το γεμάτο αγάπη βλέμμα της προς το νεογνό, που κοιμάται χαμογελαστό μέσα στα ζεστά του σκεπάσματα. Το πάνω τμήμα του φύλλου καταλαμβάνει μια εικόνα με ανάλογο θέμα αλλά με τελείως διαφορετική αντίληψη. Υφολογικά, το χαρακτικό δουλεύεται με σκοτεινούς τόνους, πλήθος χαράξεων που δημιουργούν ένα σκοτεινό περιβάλλον. Στο μέσον, σε μια καρέκλα, κάθεται ένα νεαρό κορίτσι (μια νέα μάνα ή μια μεγάλη αδελφή – που σημαίνει ότι πρόκειται για ορφανή) που κρατά στην αγκαλιά της ένα νήπιο. Η θλίψη στο πρόσωπο της γυναίκας, καθώς χαμηλώνει τα μάτια προς το παιδί που κοιμάται πάνω στα πόδια της, είναι δηλωτική της απόγνωσής της. Μέσα από αυτή την ιδιότυπη αντίθεση, η Πασχάλη κάνει ένα αιχμηρό σχόλιο στο ζήτημα της κοινωνικής αδικίας, των οικονομικών αντιθέσεων και της εξαθλίωσης, εντέλει, των χαμηλότερων κοινωνικά στρωμάτων. Και πετυχαίνει το στόχο της με λιτό, ρεαλιστικό ύφος, χωρίς εξάρσεις, χωρίς διδακτισμό και χωρίς να προσφεύγει στην εύκολη συγκίνηση. Απλώς, αντιπαραβάλλει δύο εικόνες με αφοπλιστική ειλικρίνεια, βάζοντας στο επίκεντρο του ζητήματος την κοινωνική αδιαφορία. Η χαράκτρια Πασχάλη σπούδασε αρχικά ζωγραφική στην ΑΣΚΤ (1934-1938) με τον Κωνσταντίνο Παρθένη. Αργότερα, διδάχθηκε τη χαρακτική από τον Tavy Notton. Από το 1946 έως το 1963 έζησε στη Γαλλία, όπου συνέχισε τις σπουδές στη χαρακτική στην Ecole des Beaux Arts του Παρισιού (1946-1949), με δασκάλους τους Paul Lemagny και Δημήτρη Γαλάνη. Ασχολήθηκε σχεδόν αποκλειστικά με τη χαλκογραφία. Κύριο γνώρισμα του ύφους της ήταν η ρεαλιστική γραφή με έμφαση στις αντιθέσεις φωτεινών-σκιασμένων περιοχών αλλά και τη ροπή προς τον εξπρεσιονισμό. Στη Γαλλία η Πασχάλη συνεργάστηκε με σημαντικούς εκδοτικούς οίκους για την εικονογράφηση βιβλίων. Δεν αποκλείεται και η συγκεκριμένη παράσταση να αποτελούσε τμήμα κάποιας σχετικής εικονογράφησης.
(EL)