Ο Ολλανδός ζωγράφος Corneille Le Brun (ή Cornelis de Bruijn, 1652-1727) πραγματοποίησε δύο μεγάλα ταξίδια στην Ανατολή. Το πρώτο έγινε την περίοδο 1674-1693, και επισκέφτηκε τη Ρώμη, την Αίγυπτο, τους Αγίους Τόπους και άλλες περιοχές της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Αποτέλεσμα του ταξιδιού αυτού ήταν η έκδοση του λευκώματος Voyage au Levant, c’est-à-dire, dans les principaux endroits de l’Asie Mineure, dans les isles de Chio, Rhodes, et Chypre et.c. (Παρίσι 1714), όπου ο καλλιτέχνης φιλοτέχνησε όλα τα σχέδια και επέβλεψε προσωπικά τη χάραξη των χαλκογραφιών. Ακολούθησε ένα δεύτερο ταξίδι μεταξύ 1701-1708, όταν ο ζωγράφος ταξίδεψε στη Ρωσία, την Περσία και έφτασε έως τη ανατολική Ινδία. Ο Le Brun βρέθηκε στη Ρόδο και την Κω κατά τη διάρκεια του πρώτου ταξιδιού του, το 1681 που επισκέφτηκε ορισμένα νησιά του Αιγαίου και τη Σμύρνη. Στη συγκεκριμένη σελίδα από το Voyage au Levant υπάρχουν δύο παραστάσεις: πάνω η Κως, όπως φαίνεται από τη θάλασσα και καθώς το πλοίο πλησιάζει το λιμάνι, και κάτω μια πανοραμική απεικόνιση του λιμανιού της Ρόδου. Ο καλλιτέχνης χρησιμοποίησε σε αρκετές περιπτώσεις το πανόραμα, δηλαδή την εποπτική θέαση μιας μεγάλης επιφάνειας, προκειμένου να περιγράψει όσο γίνεται πληρέστερα το τοπίο. Αυτό επιχειρεί και στην περίπτωση της Ρόδου, όμως η προοπτική και η απόδοση των κτισμάτων είναι μάλλον ατυχής, παραπέμποντας σε ανάλογες προσπάθειες παλαιότερων περιόδων, σε αντίθεση με την εντυπωσιακή, και μέσα στο πνεύμα της τέχνης του 17ου αιώνα απεικόνιση της Κω. Εντυπωσιακά, πάντως, αποδίδονται τα πλεούμενα και στις δύο εικόνες. Γενικότερα, ο Le Brun ήταν εξαίρετος ζωγράφος και οι συνθέσεις του συγκαταλέγονται μεταξύ των αριστουργημάτων της περιηγητικής τέχνης του ύστερου μπαρόκ, φέρνοντας αντιλήψεις της ολλανδικής τοπιογραφίας στα μεσογειακά τοπία του.
(EL)