δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης : Public Domain CC0
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Στο πρώτο επίπεδο εικονίζονται δύο γυναίκες μπροστά από ξύλινες σκάφες. Η μία, αριστερά, στέκει σε όρθια στάση – σαν να ξεκουράζεται από τη δουλειά. Η άλλη, στα δεξιά, σκυμμένη τρίβει τα ρούχα μέσα στη σκάφη. Πίσω τους διακρίνονται και άλλες γυναίκες: αριστερά μία που κουβαλά έναν μπόγο στο κεφάλι και δεξιά δυο άλλες που επίσης πλένουν. Όλες τους φορούν την τυπική ενδυμασία της γυναίκας της υπαίθρου, πράγμα που σημαίνει ότι η σκηνή διαδραματίζεται σε κάποια αγροτική περιοχή, ίσως κοντά στη γενέτειρα του Κορογιαννάκη, τα Μέγαρα. Το έργο εντάσσεται σε μια σειρά έργων του από εκείνη την περίοδο όπου πρωταγωνιστούν αγρότισσες (βλ. τα έργα Στη βρύση και Θέρος, επίσης στη συλλογή του Μουσείου), οι οποίες αποδίδονται ρεαλιστικά αλλά και με διάθεση ηρωποίησης. Το σχέδιο είναι απλό, με αρκετές σχηματοποιήσεις που προδίδουν τη σαφή επίδραση του εξπρεσιονισμού. Μάλιστα, το κίνημα αυτό καθόρισε κατά τη δεκαετία του 1930 τη ζωγραφική και τη χαρακτική δημιουργία του καλλιτέχνη. Ο Αλέξανδρος Κορογιαννάκης (1906-1966) σπούδασε ζωγραφική στην ΑΣΚΤ (1920-1929) αλλά μετά την αποφοίτησή του στράφηκε στη μελέτη της χαρακτικής. Ήταν ένας από τους δυναμικότερους και πιο παραγωγικούς καλλιτέχνες, ιδίως στο πεδίο της χαρακτικής, κατά τον Μεσοπόλεμο και έλαβε μέρος σε πολλές εκθέσεις. Οι Πλύστρες, συγκεκριμένα, είχαν παρουσιαστεί στην Έκθεση Ελληνικής Χαρακτικής στο Κότζιτσε της Τσεχοσλοβακίας το 1938, έκθεση που γνώρισε μεγάλη επιτυχία και επιβεβαίωσε διεθνώς την ποιοτική παραγωγή των Ελλήνων χαρακτών.
(EL)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.