δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης : Public Domain CC0
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Ο Εμμανουήλ Ζέπος (1905-1995), σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών (απόφοιτος του 1926) με δασκάλους τους Νικόλαο Λύτρα, Σπύρο Βικάτο και Γεώργιο Ιακωβίδη. Αργότερα, επέστρεψε στη Σχολή και παρακολούθησε το εργαστήριο του Κωνσταντίνου Παρθένη, έως το 1932. Στη χαρακτική ήταν αυτοδίδακτος. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της Ομάδας Ελλήνων Ζωγράφων Χαρακτών, το 1937, και συμμετείχε στην Α΄ Πανελλήνια Έκθεση Χαρακτικής, που φιλοξενήθηκε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών το διάστημα Δεκεμβρίου 1938 – Ιανουαρίου 1939. Χαρακτικά του είχε ήδη εκθέσει στην Α΄ Πανελλήνια Καλλιτεχνική Έκθεση, τον Μάρτιο του 1938. Το συγκεκριμένο έργο, με τίτλο Χαράκτες στη Λευκάδα, συγκαταλέγεται μεταξύ των πιο γνωστών και ολοκληρωμένων χαρακτικών συνθέσεών του. Η σύνθεση ανοίγει στο πρώτο επίπεδο με τη ζώνη της προκυμαίας, όπου κάθονται από αριστερά ένας άντρας που ψαρεύει με καλάμι, στο μέσον ένας άλλος που πλέκει ένα καλάθι και στο δεξί άκρο ένα παιδί που ψαρεύει με πετονιά. Μπροστά τους απλώνεται η ρηχή θάλασσα, ενώ στο πάνω τμήμα της εικόνας διακρίνεται μια βάρκα μισοβυθισμένη στο νερό. Μολονότι το θέμα δεν διακρίνεται για την ιδιαίτερα γραφική του διάσταση, η παράσταση παραμένει γοητευτική μέσα στη ρεαλιστική απλότητά της. Ο Ζέπος χρησιμοποιεί απλό σχέδιο, δίνει έμφαση στα σκληρά γεωμετρικά σχήματα και τους αυστηρούς, καθαρούς όγκους (είναι ενδεικτικό το πλάσιμο των ανθρώπινων μορφών) και εκφράζεται με βασικό του εργαλείο τη γραμμή. Η ξυλογραφία δομείται πάνω στην αντιθετική σχέση άσπρου-μαύρου, όμως οι σκούρες περιοχές συγκροτούνται από ένα πλέγμα χαράξεων, που ενισχύσει τον κατά βάση σχεδιαστικό χαρακτήρα του συνόλου.
(EL)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.