Ο πίνακας παρουσιάζει μια καθιστή γυμνή γυναικεία μορφή με την πλάτη στραμμένη προς τον θεατή να κρατά ένα ύφασμα. Η μορφή τοποθετείται σε ένα σκοτεινό δυσδιάκριτο εσωτερικό. Το περιορισμένο φως φαίνεται να προέρχεται από τη σάρκα της γυναίκας και να διαχέεται αμυδρά στον υπόλοιπο χώρο δημιουργώντας βαριές σκιές. Τα χρώματα που επέλεξε ο ζωγράφος κινούνται σε μπεζ-καφέ τόνους με το κόκκινο του υφάσματος κάτω αριστερά να ζωντανεύει τη σύνθεση. Ο Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης (1881-1955) έπειτα από την προτροπή του δασκάλου του, Ιακωβίδη, έφυγε στο Μόναχο προκειμένου να συνεχίσει τις σπουδές του. Σύντομα, όμως, αποφάσισε να εγκαταλείψει τον ακαδημαϊσμό και μετέβη στο Παρίσι, όπου γνώρισε από κοντά τα ρεύματα του γαλλικού μοντερνισμού. Το Καθισμένο γυμνό με το λιγοστό φως και τη σκούρα μονοχρωματική παλέτα μπορεί να τοποθετηθεί στα πρώιμα έργα του ζωγράφου, όπου η διακρίνεται ακόμα η επιρροή του Ιακωβίδη και γενικότερα της σχολής του Μονάχου. Ωστόσο, είναι εμφανές το ελεύθερο πινέλο, η τάση για σχηματοποίηση και γενικευμένη απόδοση της μορφής και του περιβάλλοντα χώρου.
(EL)