Πού είν’ οι γι-άντρες τω Σφακιώ
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*

1  ψηφιακό αρχείο

basic type logo 1 JPEG

δείτε ή κατεβάστε το ψηφιακό αρχείο
απευθείας από τον ιστότοπο του αποθετηρίου*
χρησιμοποιήστε
το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
Public Domain CC0
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
CC0



Πού είν’ οι γι-άντρες τω Σφακιώ (EL)

Σπύρος Βασιλείου (EL)

Μέσα στα δίσεκτα χρόνια της Κατοχής, ο Σπύρος Βασιλείου (1903-1985) ήταν ένας από εκείνους τους καλλιτέχνες που κυκλοφόρησαν εικονογραφημένα χειρόγραφα με στίχους από δημοτικά τραγούδια και από έργα του Σολωμού, του Σικελιανού κ.ά. Και τον Μάρτιο του 1945, μαζί με τον στενό του φίλο Αγήνορα Αστεριάδη διοργάνωσαν στο κατάστημα των Αδελφών Αετοπούλων στο Κολωνάκι την πρώτη εικαστική έκθεση που έγινε στην απελευθερωμένη Αθήνα. Εκεί εξέθεσαν πολλές από τις ξυλογραφίες, πολλά από τα εικονογραφημένα χειρόγραφα και τα λευκώματα που είχαν φιλοτεχνήσει. Ζωγράφος και αγιογράφος, ο Βασιλείου, είχε γεννηθεί στο Γαλαξίδι και είχε σπουδάσει στη Σχολή Καλών Τεχνών με δάσκαλο τον Νίκο Λύτρα. Ήδη από τη δεκαετία του 1930, ο νεαρός ζωγράφος υπήρξε από τους βασικότερους εκπροσώπους του ρεύματος για «επιστροφή στην παράδοση»: επηρεάστηκε από τη βυζαντινή και τη λαϊκή τέχνη, σε μια προσπάθεια για τη διαμόρφωση ενός εθνικού ύφους που βασιζόταν λιγότερο στις επιρροές του δυτικού μοντερνισμού και περισσότερο σε διαχρονικά τοπικά χαρακτηριστικά. Στο συγκεκριμένο δισέλιδο χειρόγραφο, ο ζωγράφος εικονογραφεί το περίφημο «Τραγούδι του Δασκαλογιάννη» (1787), αφιερωμένο στον Σφακιανό Ιωάννη Βλάχο ή Δασκαλογιάννη, που εκτελέστηκε από τους Τούρκους το 1771 και το είχε συνθέσει ο πολεμιστής του και αγράμματος τυροκόμος, Μπάρμπα-Μπατζελιός (Παντελής): «Πού είν’ οι γι-άντρες τω Σφακιώ οι γι-άξιοι κι αντρειωμένοι, / σ’ ούλο τον κόσμο ξακουστοί, περίσσια τιμημένοι; ... / Άλλους έφα’ ο πόλεμος κι άλλοι ξενιτευτήκα / κι έρημα και παντέρημα και τα Σφακιά τ’ αφήκα». Παραλλάσσοντας την εικονογραφία του Θρήνου για τον νεκρό Χριστό, την οποία παραλαμβάνει αυτούσια από τη βυζαντινή εικονογραφία, ο Βασιλείου εικονίζει τον νεκρό Δασκαλογιάννη, τις γυναίκες που τον θρηνούν και, καθιστό στο βάθος, τον γέροντα πατέρα του. Στόχος του καλλιτέχνη είναι να συνδέσει το παρελθόν, την αντίσταση κατά των Οθωμανών, με την ανάγκη για νέο ξεσηκωμό απέναντι στις δυνάμεις της Κατοχής, και να ενισχύσει το φρόνημα του υποδουλωμένου ελληνικού λαού. (EL)

ζωγραφική (EL)

αυγοτέμπερα σε χαρτί (EL)

35,8 × 50,8 εκ. (EL)


1941 (EL)


Πολιτισμός (κουλτούρα) (EL)

Εικόνα

http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.el




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.