δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης : Public Domain CC0
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Το συγκεκριμένο χαρακτικό, με τίτλο Καυγάς στην αγορά προέρχεται από την έκδοση της νουβέλας του Κωνσταντίνου Θεοτόκη Η τιμή και το χρήμα, που έγινε στην Κέρκυρα το 1914. Η έκδοση περιλάμβανε έξι χαλκογραφίες του Κερκυραίου ζωγράφου και χαράκτη Μάρκου Ζαβιτζιάνου (1884-1923), ο οποίος γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη και πραγματοποίησε σπουδές ζωγραφικής και χαρακτικής στο Μόναχο, ενώ το διάστημα 1909-1910 έζησε στο Παρίσι. Στο Μόναχο ο νεαρός καλλιτέχνης γνώρισε τον Κωνσταντίνο Χατζόπουλο συμμετείχε μαζί του στην ίδρυση της Σοσιαλιστικής Δημοκρατικής Ένωσης. Το 1911, επίσης, ίδρυσε στην Κέρκυρα μαζί με τον Θεοτόκη τον Σοσιαλιστικό Όμιλο. Η αναφορά στις πρωτοποριακές για την εποχή, σοσιαλιστικές ιδέες του Ζαβιτζιάνου (και δευτερευόντως του Θεοτόκη), γίνεται για να τονιστεί ο ρεαλιστικός χαρακτήρας των συνθέσεών του αλλά και το γεγονός πως δίνει έμφαση στο βίο των απλών, καθημερινών ανθρώπων, χωρίς διάθεση εξιδανίκευσης. Είναι ενδεικτικό πως η παράσταση με τον Καυγά δημοσιεύτηκε στο βιβλίο συνοδευόμενη από τη φράση «Του κατάφερε μία μαχαιριά…». Η σύνθεση αναπτύσσεται οριζόντια, παρ’ ότι ο Ζαβιτζιάνος επιχειρεί να δώσει την αίσθηση του βάθους με τη χρήση των αρχιτεκτονικών στοιχείων: της οροφής και της κιονοστοιχίας δεξιά. Ανάλογο ρόλο στη διαμόρφωση του χώρου διαδραματίζει και το φως, που εισβάλλει από τα δεξιά, ενώ η αριστερή πλευρά μένει βυθισμένη στο σκοτάδι. Οι μορφές, ένα ψηφιδωτό από τύπους διαφόρων κοινωνικών τάξεων στης Κέρκυρας, συγκεντρώνονται γύρω από τους δύο άντρες που φιλονικούν. Οι κινήσεις όλων είναι ξύλινες και σπασμωδικές, μοιάζουν κάπως ναΐφ, καθώς ο Ζαβιτζιάνος υιοθετεί εδώ κάποια εξπρεσιονιστικά στοιχεία, που τον βοηθούν να μεταφέρει την ταραχή και την ένταση της στιγμής.
(EL)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.