Μονή Παντοκράτορος
see the original item page
in the repository's web site and access the digital file of the item*

1  digital_file

basic type logo 1 JPEG

see or download the digital file
directly from the repository web site*
use
the file or the thumbnail according to the license:
Public Domain CC0
Free of Copyright Restrictions
CC0



Μονή Παντοκράτορος (EL)

Λυκούργος Κογεβίνας (EL)

Η παράσταση της Μονής Παντοκράτορος μία από τις πλέον αναγνωρίσιμες χαρακτικές συνθέσεις του Κερκυραίου Λυκούργου Κογεβίνα (1887-1940), συγκαταλεγόταν μεταξύ των δώδεκα χαλκογραφιών με θέμα τις μονές του Αγίου Όρους που περιλαμβάνονταν στο λεύκωμα Le Mont Athos και εκδόθηκαν στο Παρίσι το 1922. Ο Κογεβίνας σπούδασε ζωγραφική στην Κέρκυρα και αργότερα στο Παρίσι. Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την τοπιογραφία και συνέβαλε στην εισαγωγή αντιλήψεων που σχετίζονταν με το κίνημα του ιμπρεσιονισμού και τις μεταϊμπρεσιονιστικές τάσεις στη νεοελληνική τέχνη. Ήταν, επίσης, πρωτοπόρος χαράκτης που επέδρασε καταλυτικά στη αυτονομίας της χαρακτικής χάρη στα πολυτελή λευκώματα που εξέδωσε με θέματα εμπνευσμένα από την αρχαία και τη βυζαντινή Ελλάδα. Ερασιτέχνης φωτογράφος και εξαίρετος σχεδιαστής, συχνά βάσιζε τις συνθέσεις του σε φωτογραφικές λήψεις. Στο συγκεκριμένο χαρακτικό ο Κογεβίνας υιοθετεί μία πανοραμική άποψη του αθωνικού τοπίου τοποθετώντας σε περίοπτη θέση τη Μονή Παντοκράτορος. Το μοναστηριακό συγκρότημα, που ιδρύθηκε περί το 1360 από τα αδέλφια Αλέξιο και Ιωάννη χάρη στην ενίσχυση των αυτοκρατόρων Ιωάννη Ε΄ και Μανουήλ Β΄ Παλαιολόγων, απεικονίζεται όπως φαίνεται από την ακτή, σκαρφαλωμένο πάνω στον βράχο στην άκρη της θάλασσας. Στο πρώτο επίπεδο κυριαρχεί η γαλήνια ζώνη της θάλασσας και μια ψαρόβαρκα πλέει στα ήσυχα νερά, μπροστά από τον μικρό ταρσανά. Στο βάθος, το βλέμμα συγκρατεί ο ορεινός όγκος του Άθωνα. Η εικόνα αποδίδεται μόνο με τη χρήση της σκληρής, καθαρής γραμμής. Με μεγαλύτερη λεπτομέρεια αποδίδονται τα στοιχεία που βρίσκονται μπροστά. Ένα πυκνό πλέγμα χαράξεων πλάθει σχεδιαστικά τις πλαγιές και τις βραχώδεις ακτές, αποτυπώνει τα λιγοστά δέντρα και περιγράφει με καθαρά περιγράμματα τα κτίσματα της Μονής. Παρ’ ότι ο χαράκτης διατηρεί εδώ μια συνθετική αντίληψη που παραπέμπει στην τοπιογραφία των περιηγητών, το ύφος του διαμορφώνεται κάτω από την επίδραση των Γάλλων ιμπρεσιονιστών και των επιγόνων τους. (EL)

χαρακτική (EL)

οξυγραφία (EL)


20 × 27 εκ. (EL)


1922 (EL)


Πολιτισμός (κουλτούρα) (EL)

Image

http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.el




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)