δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης : Public Domain CC0
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Ο Παναγιώτης Γράββαλος ξανατύπωσε την εμβληματική ξυλογραφία του Σπύρου Βασιλείου (1903-1985) με τίτλο Ελευθερία ή Μετά την Ανάσταση, που είχε δημοσιευτεί στο εξώφυλλο του περιοδικού Ελεύθερα Γράμματα του Δημήτρη Φωτιάδη, στο τεύχος της 25ης Μαρτίου του 1947, με τη λεζάντα: «κι όλα γύρω Σου είναι φως». Η αναφορά είναι στον στίχο του Διονύσιου Σολωμού από τον Ύμνο εις την Ελευθερίαν: «Λάμψιν έχει όλη φλογώδη, / χείλος, μέτωπο, οφθαλμός / φως το χέρι, φως το πόδι / κι όλα γύρω σου είναι φως». Η ιδέα της Ελευθερίας προσωποποιείται στη μορφή μιας νέας γυναίκας με αρχαιοπρεπή ενδυμασία, μιας γυναίκας που υιοθετεί τον εικονογραφικό τύπο της αρχαίας Νίκης και, ταυτόχρονα, του θριαμβευτή Ιησού στη σκηνή της Ανάστασης, όπως τον παραδίδει η παλαιολόγεια τέχνη: να πατά τις θύρες του Άδη. Κάτω από τη νέα, όμως, εικονίζονται οι αλυσοδεμένοι λαοί, πίσω της είναι τα γυναικόπαιδα και μπροστά της οι άντρες – ένας φουστανελάς δείχνει προς τα εμπρός συνδέοντας το 1821 με το έπος της Εθνικής Αντίστασης στα χρόνια της Κατοχής. Ο ζωγράφος και αγιογράφος Βασιλείου γεννήθηκε στο Γαλαξίδι και υπήρξε μαθητής του Νίκου Λύτρα στη Σχολή Καλών Τεχνών. Αναδείχθηκε σε έναν από τους πιο δυναμικούς νέους καλλιτέχνες της δεκαετίας του 1930, ενώ στην Κατοχή ασχολήθηκε συστηματικά με τη χαρακτική φιλοτεχνώντας ξυλογραφίες με αντιστασιακό περιεχόμενο που κυκλοφορούσαν παράνομα ή με αλληγορικό που δημοσιεύονταν σε περιοδικά όπως η Νέα Εστία.
(EL)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.