Ormos Panagia
see the original item page
in the repository's web site and access the digital file of the item*

1  digital_file

basic type logo 1 JPEG

see or download the digital file
directly from the repository web site*
use
the file or the thumbnail according to the license:
CC BY-SA 4.0
Attribution-ShareAlike
CC_BY_SA



Όρμος Παναγιάς (EL)
Ormos Panagia (EN)

Παπανάκος, Πάνος (1930-1999) (EL)
Papanakos, Panos (1930-1999) (EN)

Τα έργα του, τα οποία στην πλειοψηφία τους είναι τέμπερες μικρών διαστάσεων, μπορούν να χωριστούν σε διάφορες θεματογραφικές ενότητες: συνθέσεις φυσικού και αστικού τοπίου, εκκλησάκια, στρατώνες, ανθρώπους του μόχθου, Μακεδονομάχους, ιερωμένους κ.ά. Διακρίνονται οι επιρροές από τη ζωγραφική του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη και του Νίκου Φωτάκι, ενώ συχνά τόσο το ζωγραφικό του ύφος όσο και η τεχνοτροπία του επηρεάζονται έντονα από την ψυχική του διάθεση, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα να εφαρμόζει στα έργα του στοιχεία διαφόρων ρευμάτων, δημιουργώντας συνθέσεις άλλοτε λυρικές και άλλοτε εξπρεσιονιστικές. Ζωγραφίζει από μια εσωτερική ανάγκη να αποδώσει τις εικόνες που βλέπει γύρω του. Με κοφτή πινελιά, χωρίς προοπτική και φωτοσκιάσεις δημιουργεί έργα όπου τον πρωτεύοντα ρόλο έχουν το χρώμα και η αναγνώριση του θέματος και όχι τόσο η λεπτομέρεια στο σχέδιο. (EL)
His paintings, the majority of which are small-scale tempera, can be divided into various thematic units: compositions of natural and urban landscapes, small churches, barracks, labourers, Macedonian gladiators, priests, etc. Influences from the painting of Nikos Gabriel Pentzikis and Nikos Fotaki are discernible, while often both his painting style and his style are strongly influenced by his mood, which results in him applying elements of various currents in his works, creating compositions that are sometimes lyrical and sometimes expressionistic. He paints out of an inner need to convey the images he sees around him. With a sharp brushstroke, without perspective or shading, he creates works where the primary role is played by colour and recognition of the subject, rather than by detail in the drawing. (EN)

Έργο ζωγραφικής (EL)
Painting (EN)

Τέμπερα (EL)
Tempera (EN)


1976


Image

http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)