Έργο της σειράς Αχελώος που συνιστά φωτογραφική καταγραφή της κατασκευής του φράγματος των Κρεμαστών Αιτωλοακαρνανίας (1962-65) από τον Κώστα Μπαλάφα και υλοποιήθηκε παράλληλα με την κινηματογράφηση μέρους των εργασιών. Η σειρά περιλαμβάνει ιστορικά ντοκουμέντα από την κατασκευή ενός γαιοφράγματος κολοσσιαίας κλίμακας για την Ελλάδα του '60, ενώ συγχρόνως αποτυπώνει τις συνέπειες της ανθρώπινης επέμβασης στον περιβαλλοντικό, κοινωνικό και πολιτισμικό ιστό της περιοχής. Ο Αχελώος έχει φωτογραφηθεί με έγχρωμα υλικά, δεδομένο που τον διαφοροποιεί από τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες με τις οποίες έγινε γνωστός ο καλλιτέχνης. Παρ’ όλα αυτά, εντάσσεται θεματογραφικά στο ευρύτερο έργο του ως μία ακόμα κοινωνικά ευαίσθητη καταγραφή των συνθηκών στην ελληνική ύπαιθρο τη μεταπολεμική περίοδο.
Οι εικόνες του Μπαλάφα πριν την έναρξη του έργου δηλώνουν τη διάθεσή του να αποτυπώσει το ατόφιο του ελληνικού τοπίου χωρίς ωραιοποιήσεις. Μια πληθώρα δέντρων με έναν πλάτανο να δεσπόζει, πεσμένα φύλλα στο έδαφος, διάσπαρτοι κορμοί, ένα πέτρινο παραδοσιακό κτίσμα και μια εκκλησία να ξεχωρίζει στο κέντρο με τη λευκότητά της είναι αρκετά για να συνθέσουν μια εικόνα ίσως γραφική αλλά και τόσο ουσιώδη και αντιπροσωπευτική της περιοχής. Η ανήλια τοποθεσία με τις πυκνές πράσινες φυλλωσιές προσφέρει νοερά την αίσθηση της δροσιάς και την οσμή του υγρού χώματος. Η σαφήνεια του τοπίου ταυτίζεται με αυτή της φωτογραφικής προσέγγισης του Μπαλάφα που επιμένει να μας δίνει, θεματικά και τεχνοτροπικά, νηφάλιες εικόνες της ορατής πραγματικότητας.
(EL)