Έργο της σειράς Αχελώος που συνιστά φωτογραφική καταγραφή της κατασκευής του φράγματος των Κρεμαστών Αιτωλοακαρνανίας (1962-65) από τον Κώστα Μπαλάφα και υλοποιήθηκε παράλληλα με την κινηματογράφηση μέρους των εργασιών. Η σειρά περιλαμβάνει ιστορικά ντοκουμέντα από την κατασκευή ενός γαιοφράγματος κολοσσιαίας κλίμακας για την Ελλάδα του '60, ενώ συγχρόνως αποτυπώνει τις συνέπειες της ανθρώπινης επέμβασης στον περιβαλλοντικό, κοινωνικό και πολιτισμικό ιστό της περιοχής. Ο Αχελώος έχει φωτογραφηθεί με έγχρωμα υλικά, δεδομένο που τον διαφοροποιεί από τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες με τις οποίες έγινε γνωστός ο καλλιτέχνης. Παρ’ όλα αυτά, εντάσσεται θεματογραφικά στο ευρύτερο έργο του ως μία ακόμα κοινωνικά ευαίσθητη καταγραφή των συνθηκών στην ελληνική ύπαιθρο τη μεταπολεμική περίοδο.
Ο Μπαλάφας προσφέρει μια μακρινή, επιβλητική τοπιογραφία των Κρεμαστών όπου το φυσικό και το τεχνητό περιβάλλον συνυπάρχουν. Ο θεατής αποκτά ευρεία εποπτεία του υδροηλεκτρικού φράγματος και των εγκαταστάσεων υδροληψίας που αντιδιαστέλλονται με την άγρια ομορφιά του τοπίου. Στο πρώτο πλάνο αναδεικνύονται η πυκνή βλάστηση. Η ογκώδης μορφή του φράγματος δεν εμποδίζει τη θέαση του τοπίου ως το αχανές βάθος, εντούτοις δημιουργεί ένα γκρίζο πεδίο που καλύπτει ένα τμήμα της εικόνας, διακόπτοντας τη συνέχεια του βλέμματος. Η κοιλάδα του Αχελώου πρωταγωνιστεί καθώς το φυσικό φως αντανακλάται στα νερά του ποταμού. Η τονικά διαβαθμισμένη διαδοχή των ορεινών όγκων στο βάθος συνιστά σήμα κατατεθέν στις περισσότερες τοπιογραφίες της σειράς, προσδίδοντας ατμοσφαιρική προοπτική στο απέραντο αυτό τοπίο.
(EL)