Vietnam-Laos-Cambodia Memorial
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files of the item*

5  digital_files

basic type logo 5 JPEG

see or download the digital files
directly from the repository web site*
use
the files or the thumbnails according to the license:
CC BY-SA 4.0
Attribution-ShareAlike
CC_BY_SA



Μνημείο Βιετνάμ-Λάος-Καμπότζη (EL)
Vietnam-Laos-Cambodia Memorial (EN)

Τάχα, Αθηνά (1936) (EL)
Tacha, Athena (1936) (EN)

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980 η Αθηνά Τάχα δημιουργεί σχέδια και μακέτες αρχιτεκτονικών μνημείων που προορίζονταν για «Μνημεία Σφαγής», αφιερωμένα σε γεγονότα που σφράγισαν τη νεότερη και σύγχρονη ιστορία. Τα σχέδια και οι μακέτες, οι οποίες ανήκουν στη συλλογή του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, βάζουν στο στόχαστρο τα θύματα των τραγωδιών και επιχειρούν να επουλώσουν τις πληγές τους διατηρώντας ζωντανή τη μνήμη τους. Στόχος της είναι να προκαλέσει τη διέγερση της μνήμης του θεατή μέσω της σωματικής εμπειρίας και μέσω μιας προσωπικής διαδρομής που επιχειρεί να διαμορφώσει στις μορφολογίες των μνημείων. Η όλη αυτή της προσέγγιση παρουσιάζει τον τρόπο με τον οποίο η γλύπτρια αντιλαμβάνεται την τέχνη της στο δημόσιο τομέα και πως επιθυμεί να την κάνει προσβάσιμη σε όλους και όχι μόνο σε μια πνευματική ελίτ, η οποία μπορεί να επισκέπτεται μουσεία ή να τη αγοράζει. Δεν ενδιαφέρεται για την επίσημη εκδοχή της ιστορίας, αλλά για τον ανθρώπινο πόνο που προκαλείται από την τραγική απώλεια, τη λήθη, την απόκρυψη και την ιδιοτελή μνημόνευση που εξυπηρετούν πολιτικές σκοπιμότητες. (EL)
In the early 1980s Athena Tacha created drawings and models of architectural monuments intended for "Monuments of Massacre", dedicated to events that marked modern and contemporary history. The drawings and models, which belong to the collection of the Museum of Contemporary Art, focus on the victims of the tragedies and attempt to heal their wounds while keeping their memory alive. The aim is to provoke the stimulation of the viewer's memory through physical experience and through a personal journey that attempts to shape the morphologies of the monuments. Her whole approach shows how the sculptor perceives her art in the public domain and how she wishes to make it accessible to everyone and not only to an intellectual elite who can visit museums or buy it. She is not interested in the official version of history, but in the human suffering caused by tragic loss, oblivion, concealment and self-serving memorialization that serve political purposes. (EN)

Μακέτα (EL)
Maquette (EN)

Μακέτα - μακετόχαρτο ζωγραφισμένο με άμμο, πριονίδι, κόλλα και φωτοτυπίες φωτογραφιών (EL)
Maquette - foamboard painted with sand, sawdust, glue and photocopies (EN)


1983 - 1984


Αρχιτεκτονική δημοσίου χώρου, Μακέτα, Έργα τέχνης (EL)
Architecture of public space, Maquette, Works of art (EN)

Image

http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)