Ο Chris Gianakos ξεκινά στις αρχές της δεκαετίας του 1970 να φτιάχνει τις «ράμπες» του, με τις οποίες θα απασχοληθεί για περισσότερα από τριάντα χρόνια και θα γίνουν η πιο χαρακτηριστική και αντιπροσωπευτική ενότητα έργων της καλλιτεχνικής του δραστηριότητας. Κατασκευασμένες συνήθως από ξύλο, βίδες, ανοξείδωτο ατσάλι, λαμαρίνες και ενίοτε γυαλί, αποτελούνται κατά κύριο λόγο, από ένα έντονα διαγώνιο στοιχείο και μια υποκείμενη δομή, η οποία είναι ουσιώδες στοιχείο της συνολικής σύνθεσης. Το διαγώνιο αυτό στοιχείο μπορεί δυνητικά να έχει διττή σημασία: μπορεί να ειδωθεί ως άνοδος, αλλά θα μπορούσε να γίνει αντιληπτό και ως κάθοδος. Οι επιρροές τόσο από τον ρωσικό κονστρουκτιβισμό όσο και από τον μινιμαλισμό και τον εξπρεσιονισμό, οι αντιπαραθέσεις των υλικών και οι ποιότητες της υφής τους καθώς και η σημασία που αποδίδει στις νοητικές προεκτάσεις των γεωμετρικών μορφών στον χώρο, συνιστούν πρωταρχικά στοιχεία των αναζητήσεων και των προτάσεών του, κλειδιά για την προσέγγιση και την ερμηνεία της δημιουργίας του.
Οι ράμπες του Κρις Γιανάκου δεν είναι απλώς γλυπτικές προτάσεις, αλλά συγγενεύουν με την αρχιτεκτονική, υποβάλλουν την πραγματική κίνηση και επιβάλλονται με ένταση και μνημειακότητα σε εσωτερικά και εξωτερικά περιβάλλοντα, προσομοιάζουν, κάποιες φορές, σε στατικές πλατφόρμες ή θεατρικές σκηνές, ο ρόλος τους είναι περισσότερο συμβολικός παρά πραγματικός. Παρουσιαζόμενες στον πραγματικό χώρο δημιουργούν την αίσθηση μιας ιεροτελεστίας «περάσματος» και «μετάβασης», αναφερόμενες, άμεσα ή έμμεσα, συνειδητά ή υποσυνείδητα, από τα ορφικά μυστήρια μέχρι τις διαδρομές της ανθρώπινης ψυχής όπως αυτές αποτυπώνονται σε βαθμιδωτές κατασκευές αρχαίων πολιτισμών της Μαύρης Θάλασσας και της Μεσοποταμίας, των Σουμερίων, της Βαβυλώνας και της Αιγύπτου.
(EL)
Chris Gianakos began in the early 1970s to make his "ramps", which he would work on for more than thirty years and which would become the most characteristic and representative series of his artistic activity. Usually made of wood, screws, stainless steel, sheet metal and sometimes glass, they consist primarily of a strongly diagonal element and an underlying structure, which is an essential element of the overall composition. This diagonal element can potentially have a dual meaning: it can be seen as an anode, but could also be perceived as a cathode. The influences of both Russian Constructivism and Minimalism and Expressionism, the juxtapositions of materials and their textural qualities, as well as the importance he attaches to the mental extensions of geometric forms in space, constitute primary elements of his quests and proposals, keys to the approach and interpretation of his creation.
Chris Gianakos' ramps are not just sculptural proposals, but are related to architecture, they subject real movement and impose themselves with intensity and monumentality on interior and exterior environments, sometimes resembling static platforms or theatrical scenes, their role is more symbolic than real. Presented in real space, they create the sense of a rite of "passage" and "transition", referring, directly or indirectly, consciously or subconsciously, from the Orphic mysteries to the paths of the human soul as depicted in tiered constructions of ancient civilizations of the Black Sea and Mesopotamia, Sumerian, Babylonian and Egyptian civilizations.
(EN)