• Σύνθετη αναζήτηση
  • Πλοήγηση
    • ΕΚΤ τύποι τεκμηρίων
    • ΕΚΤ Θέματα
    • ΕΚΤ ιστορικές περίοδοι
    • Φορείς
    • Συλλογές
    • Θεματικές εκθέσεις
  • Διαλειτουργικότητα
  • Σχετικά
    • Το SearchCulture.gr
    • Εκδόσεις - Δημοσιεύσεις
    • Οδηγίες για αναζήτηση & πλοήγηση
  • Για φορείς
    • Ένταξη συλλογών
    • Προδιαγραφές ένταξης
    • Εκδήλωση ενδιαφέροντος
    • Διάθεση περιεχομένου στη Europeana
  • Επικοινωνία
  • ΕΛ • EN
Περισσότερα κριτήρια αναζήτησης Λιγότερα κριτήρια αναζήτησης
Βοήθεια
Καθαρισμός
Βοήθεια
 

Φίλτρα αποτελεσμάτων

Καθαρισμός
ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
ΕΚΤ θέμα
ΕΚΤ ιστορική περίοδος
ΕΚΤ χρονολόγηση
Τύπος τεκμηρίου
Europeana τύπος
Άδεια χρήσης αρχείου
Γλώσσα
Φορέας / συλλογή
Θέμα

     
    1  -  30   από   7.666   αποτελέσματα
    Από της 25 Δεκεμβρίου άρχεται το βασίλειον των καλλικαντζάρων διαρκούν μέχρι των Φώτων και ουδείς τολμά κατά τας εν τω μεταξύ νύκτας να εξέλθη. Το μεταξύ Χριστουγέννων και Φώτων διάστημα καλείται δουδικάμηρου (= δωδεκαήμερων) καθ’ ο ‘’Άγουρα παράγουρα παπαδιγιές δεμ ψένουσι κουκιά διγ κατζαλίζουνι’’. Τα φώτα γίνονται την δεκάτην τρίτην από της Χριστού γεννήσεως ως δηλοί το ‘’ς τα δώδικα τα κάλαντα κι ‘ς τα δικατρείς τα Φώτα’’. Η λέξις κάλαντα μόνον εν τη φράσει ταύτη εθρίσκεται και η σημασία της άγνωστις. Την παραμονήν των Φώτων διέρχεται ο ιερεύς τας οικίας καθαίρων αυτάς από των καλλικαντζάρων οίτινες επι τη θέα του ιερεύς παροτρύνουσιν εαυτούς εις φυγήν δια του ‘’Φεύγιστι να φεύγουμι κι έρθιτι ζουρλόπαπας μι τη ζουρλουφτιρούγα τ’.’’ (Η λέξις τουρλός (= τρελλός) μόνον ενταύθα εις τας Ταύτας συνθέτους λέξεις. Οι δε ιερείς οι διερχόμενοι τας οικίας κατά ταύτην την ημέραν και εκδιώξουντες τους καλλικαντζάρους εκτός του "εν Ιορδάνη" απαγγέλλουσιν εν νώ και το "Φουτίζου αγιάζου τα λουκάν’κα σας ματγιαζού’’.
    ΕΚΤ χρονολόγηση
    1919
    ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Κωνσταντινίδης, Θεόδωρος
    Άδεια χρήσης αρχείου
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    Συλλογή
    Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
    RDF
    Την παραμονή των Χριστουγέννων βάλουσιν εις την εστίαν εν μέγα τσαλίον ίνα εμποδίζη τους καλλικαντσάρους τσυ καταβαίνειν εκ της καπνορρόης κεντρώνον αυτούς. Μετά δε τα δωδεκάμερα ότε πλέον αναχωρούσιν εις τας αγνώστους πατρίδας των οι καλλικάντσαροι εμπήγουσι το τσαλίον εν τω μέσω του αγρού ως αλεξιτήριον και κατα της μαίστρας. Ονομάζουσι δε αυτό τσαλίον καλλικάτζαρον. Ίσως θέλουσι να είπωσι αλεξικαλλικάντσαρον. (τσαλίον=άκανθαν)
    ΕΚΤ χρονολόγηση
    1919
    ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Μανασσείδης, Συμεών Α.
    Άδεια χρήσης αρχείου
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    Συλλογή
    Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
    RDF
    Απο 25 Δ/βρίου - 6 Ιανουαρίου = η περίοδος των καλλικαντζαραίων.
    ΕΚΤ χρονολόγηση
    1908
    ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Άγνωστος συλλογέας
    Άδεια χρήσης αρχείου
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    Συλλογή
    Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
    RDF
    Την εσπέραν της προ της παραμονής την θεοφανείων ημέρας τα τεφατόμορφα και παιδοκτόνα ταύτα μορμολύκεια συναισθανόμενα την εν Ιορδάνη παρουσίαν του θεανθρώπου ενώ τας κάρας των δρακόντων συνέθλασε λέγουσι προς άλληλα τα εξής εν είδες επωδού :<qεύντι, να φεύνουμι κι έqθασ’ η Τιρλόπαπας: μη τη πατιρίτσα του και μι τη βριχτούρα του>διότι παραδέδοται ότι ο Ιησούς Χριστός είπε νηπιάζων περί του δωδεκαημέρου καθ’ο υπάρχει η παρουσία την ενοχλητικήν τούτων καλκατζάρων <δώδεκα μήνες σας αλαγού ‘γώ, δώδικα μέρες αλλαχτήτι σείς> δι ο λίαν τολμηροί θεωρούνται οι κωμασταί των νυκτών, οι οδοιπόροι κτλ. Τα δε οχληρά ταύτα όντα άμα <φωτιστούνα τα νερά φεύγουσι δρομαία μη ανεχόμενα την παρουσίαν του σταυρού και μεταβαίνουσιν ‘ς τα όρ’ ‘ς τα βνά κ’ είς τα’ άκαρπα τα δέντρα> ίνα το επόμενον δωδεκαήμερον ακμαία επιγκαθώσι του καταγθονίου αυτών έργου και σύρωσι τους ανθρώπους εις την αμαρτίαν ή και σωματικώς βλάψωσι ταις άφρονας ατρομήτους.
    ΕΚΤ χρονολόγηση
    1920
    ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Οικονομίδης, Απόστολος Β.
    Άδεια χρήσης αρχείου
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    Συλλογή
    Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
    RDF
    Οι καλικάτζαροι είναι νυκτερινά φάσματα, επιβλαβή εις τους ανθρώπους, επομένως και πολύ μισητά εις αυτούς. Προέκυψε δε η περί αυτών ιδέαν εκ της σημασίας της λέξεως, ήτις εκ της λάτιν. Cal-igo(=σκότος) και του ινδικού καlα (=ο θάνατος) παραγομένη περικλείει εν ταύτη την ιδέαν του τρόμου και της φθοράς και είναι προσοποποίησις της νυκτός όπως είναι και η πεφταργιά περί ης αλλαχού έγραψα και η Καλαμοδούτων περί ης ο κ. Ι. Δ. Καμπούρογλους εποίησεν υραίον παιδικόν ποιημάτων. Παρά του αλβανογλώσσις της Στερεάς Ελλάδος ο καλικάτζαρος καλείται Χάλκι, πιστεύεται δε παρ’ αυτήν ότι πριν (μετά Χριστόν;) οι καλικάτζαροι καταβαίνοντες εις την καπνοδόχο της οικίας έχεζον την στάκτην της εστίας. Δια τούτο όση στάκτη γίνη εν τη εστία αυτών κατά το Δωδεκαήμερον των Χριστουγέννων την εξάγουσι και την διασκορπίζουσι μακράν έξωθεν της οικίας, ενώ τουναντίον εις τινα χωρία της Κρήτης η δωδεκαήμερος αύτη στάκτη φυλάττεται επιμελώς ως αντίδοτον κατά της ερυσίβης των φυτών και εις τινας άλλας γεωργικάς περιστάσεις χρησμος. Εν Αθήναις πιστεύεται ότι οι καλικάτζαροι τρέπονται εις φυγήν και γίνονται άφαντοι επι τη εμφανίσει της αγιαστούρας την ιερέων τας ημέρας των Φώτων.
    ΕΚΤ χρονολόγηση
    1920
    ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Ζωγραφάκης, Ιωάννης Ν.
    Άδεια χρήσης αρχείου
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    Συλλογή
    Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
    RDF
    Φεύγετε να φεύγωμε κ'έρχεται τρελλόπαπας με τη χαρκατσούκα του και με την αγιαστούρα του.
    ΕΚΤ χρονολόγηση
    1920
    ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Φιλανθίδης, Μενέλαος Π.
    Άδεια χρήσης αρχείου
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    Συλλογή
    Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
    RDF
    Απο της Γεννήσεως του Ιησού Χριστού έως της βαπτίσεως 'ς των Θεοφανείων, τα <Δωδεκαήμερα> λεγόμενα, δεν εξέρχονται την νύκτα, ίνα μη τους πάρουν οι Κατζιούρηδες. Τίνες δε οι Καλιούρηδες; ούτα τινά κακοποιά αύτα περιφερόμενα τήδε κακείσε την δε ημέραν των θεοφανείων εκλείπτουσι, διότι ο Ιησούς Χριστός δεχθείς το βάπτισμα εν τω Ιορδάνη υπό Ιωάννου, συήθλασε τας κάρας των τοιούτων δαιμόνων. (αλλαχου αποκαλούνται δαιμόνια, άυπνα αποδιοπομενούνται θέτοντες θυμίαμα εν τω πυρί, εξού και το περιαδόμενον : φεύγει σαν ο διάολος απο το θυμίαμα''δοξάζουσιν οτι τα δαιμόνια ταύτα άδουσιν, αυλούσι, χορεύουσι κ.τ.τ αλλ'όταν άρχονται οι αλέκτορες να φωνώσιν εκλειπούσι,)
    ΕΚΤ χρονολόγηση
    1921
    ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Γόνιος, Α.
    Άδεια χρήσης αρχείου
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    Συλλογή
    Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
    RDF
    καλικατζάρος, ο : έρχεται στριφτί, μπορεί να σε σηκώση= επέρχεται ότι εν μορφή ανέμου περιδενούντος και αναρπάζοντος τα προστυχόντα.
    ΕΚΤ χρονολόγηση
    1923
    ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Βογιατζίδης, Ι. Κ.
    Άδεια χρήσης αρχείου
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    Συλλογή
    Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
    RDF
    Αφούς βγήκε ο μεγάλος αγιασμός στα βουνά δεν υπάρχει τίοτα'' = ουδέν κακοποιόν πνεύμα.
    ΕΚΤ χρονολόγηση
    1920
    ΕΚΤ τύπος τεκμηρίου
    Λαϊκή Παράδοση
    Δημιουργός
    Βογιατζίδης, Ι. Κ.
    Άδεια χρήσης αρχείου
    CC BY-NC-ND 4.0 GR
    Φορέας
    Ακαδημία Αθηνών
    Συλλογή
    Αρχείο Παροιμιών και Λαϊκών Παραδόσεων του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
    RDF