Πλέοντας κάτω από θυελλώδη ουρανό

Πλέοντας κάτω από θυελλώδη ουρανό
see the original item page
in the repository's web site and access the digital file of the item*

1  digital_file

basic type logo 1 JPEG

see or download the digital file
directly from the repository web site*
use
the file or the thumbnail according to the license:
CC BY 4.0
Attribution
CC_BY



Πλέοντας κάτω από θυελλώδη ουρανό

Ιβάν Αϊβαζόφσκι (Ivan Aivazovsky)

Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη

Ο Ιβάν Αϊβαζόσκι (Ivan Constantinovich Aivazovsky, 1817 – 1900) θεωρείται ο σημαντικότερος θαλασσογράφος σε παγκόσμια κλίμακα. Η ζωγραφική του θεωρήθηκε το ίδιο σημαντική με την ποίηση του Αλεξάντερ Πούσκιν (Alexander Poushkin) και υπήρξε ένας από τους εμπορικότερους καλλιτέχνες της εποχής του. Λέγεται πως φιλοτέχνησε πάνω από 6000 έργα τέχνης, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων σχετιζόταν με το θαλασσινό τοπίο. Ζωγραφίζοντας κυρίως από μνήμης, διότι θεωρούσε πως ήταν μάταιο να παρατηρεί κανείς τον ουρανό και τη θάλασσα για να τα αιχμαλωτίσει, καθώς αποτελούν στοιχεία που μεταβάλλονται συνέχεια και η όποια στιγμή χάνεται επί τόπου, δημιούργησε μεγαλειώδεις εικόνες που πραγματεύονται τα δύο αυτά στοιχεία της φύσης. Στο συγκεκριμένο έργο της συλλογής Λασκαρίδη, ο ζωγράφος καταπιάνεται με ένα αγαπημένο θέμα των καλλιτεχνών που ασχολήθηκαν με το υγρό στοιχείο τον 19ο αιώνα, αυτό του πλοίου που βρίσκεται σε ταραγμένα νερά. Κάτω από έναν σκοτεινιασμένο ουρανό, βρίσκεται μια θάλασσα της οποίας τα φουσκωμένα κύματα σκάνε στην ακτή. Κατά μήκος της θάλασσας, απεικονίζεται ένα δικάταρτο ιστιοφόρο πλοίο. Ο ζωγράφος δεν είναι περιγραφικός στην απεικόνισή του, αλλά επιλέγει να ζωγραφίσει την σιλουέτα του σε σκούρο τόνο, με μοναδικά χρωματιστά σημεία το κόκκινο των σημαιών του που ανεμίζουν. Με τον τρόπο αυτό, δίνεται η αίσθηση πως το καράβι είναι έτοιμο να γίνει ένα με το τοπίο που το περιβάλει. Ο καλλιτέχνης έχει δώσει ιδιαίτερη σημασία στον τρόπο που απεικόνισε τον ουρανό και τη θάλασσα καθώς εκεί έγκειται το ενδιαφέρον του, στην αλληλεπίδραση των δύο τους τόσο σε χρωματικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο κίνησης. Τόσο η ένταση όσο και η δραματικότητα που έχει το συγκεκριμένο έργο, είναι χαρακτηριστικά της ιδιοσυγκρασίας των Ρώσων καλλιτεχνών του 19ου αιώνα. Ο Αϊβαζόφσκι είχε σπουδάσει στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Αγίας Πετρούπολης, ενώ με υποτροφία ταξίδεψε στην Ευρώπη γνωρίζοντας τις καλλιτεχνικές εξελίξεις που συντελούνταν εκεί και προσαρμόζοντάς τες στο δικό του προσωπικό ύφος. Στο έργο της συλλογής Παναγιώτη Κ. Λασκαρίδη, ο ρεαλισμός παραμερίζεται και υιοθετούνται πιο ελεύθερες και γρήγορες πινελιές για την καλύτερη εξυπηρέτηση του θέματος που απεικονίζεται.

IMAGE
Ελαιογραφία

14,7 x 25,8 εκ.

19ος αιώνας

1896


Ακτές
Τρικυμίες
Θαλασσογραφίες

Image

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)