Κιονόκρανο με την ανάληψη του Μεγάλου Αλεξάνδρου

Κιονόκρανο με την ανάληψη του Μεγάλου Αλεξάνδρου

This item is provided by the institution :
The Ephorate of Antiquities of Euboea   

Repository :
Repository of the Ephorate of Antiquities of Euboea   

see the original item page
in the repository's web site and access all digital files of the item*
download the main file
from the Preservation Service of EKT.
use
the file or the thumbnail according to the license:
CC BY-NC-ND 4.0 GR

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives
CC_BY_NC_ND



Κιονόκρανο με την ανάληψη του Μεγάλου Αλεξάνδρου (EL)

Άγνωστος (EL)

Κιονόκρανο από πωρόλιθο με πλούσιο ανάγλυφο διάκοσμο. Στη μία όψη αποδίδεται η ανάληψη του μεγάλου Αλεξάνδρου. Στο κέντρο απεικονίζεται ο Αλέξανδρος μετωπικός, ενώ στις δύο πλευρές, εκατέρωθέν του, σε απόλυτη συμμετρία, δύο γρύπες. Στην άλλη πλευρά του κιονόκρανου αποδίδεται γρύπας και στην άλλη πελαργός, που ραμφίζει φίδι. Η παράσταση της ανάληψης του Αλέξανδρου εμπνέεται από τη Μυθιστορία του Αλεξάνδρου, έργο του Ψευδοκαλλισθένη του 3ου αιώνα μ. Χ., το οποίο γνώρισε τεράστια διάδοση κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα. Στο κείμενο αυτό περιγράφονται πραγματικά ιστορικά γεγονότα συνδυασμένα με θρύλους, δοξασίες και μύθους, αναφορικά με το βίο και την πορεία του Αλεξάνδρου. Αν και η πρωιμότερη σωζόμενη απεικόνιση της Ανάληψης του Αλεξάνδρου μπορεί να χρονολογηθεί το 10ο αι. μ. Χ.-πρόκειται για ένα πλακίδιο κιβωτιδίου από ελεφαντοστό, σήμερα στο Darmstadt της Γερμανίας- εικονογραφικά φαίνεται να αντλεί τα πρότυπά της από τις ιδιαίτερα διαδεδομένες παραστάσεις αποθέωσης επιφανών ανδρών, ηρώων ή και αυτοκρατόρων της ελληνικής και ρωμαϊκής αρχαιότητας. Η σκηνή της Ανάληψης του Αλεξάνδρου ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής, ήδη από τον 10ο αιώνα, στο Βυζαντινό και όχι μόνο κόσμο. Απέκτησε συμβολικό περιεχόμενο και συνδέθηκε με την αυτοκρατορική ιδεολογία, η οποία είδε στο πρόσωπο του Μακεδόνα στρατηλάτη το ιδανικό πρότυπο του μονάρχη-κοσμοκράτορα. Η απεικόνισή της δεν αποπνέει μόνο τον θρίαμβο του Βυζαντινού αυτοκράτορα και της ιδεολογίας του, αλλά εκφράζει και τη θεϊκή προέλευση της εξουσίας του. Η απεικόνιση του γρύπα, θέμα ανατολικής προέλευσης, απαντά συχνά στη βυζαντινή τέχνη. Συνηθισμένη είναι και η απεικόνιση πτηνών που ραμφίζουν φίδι. (EL)
Inventory number 742742 (EL)
Εφορεία Αρχαιοτήτων Εύβοιας (EL)

Κιονόκρανο (EL)

2015-09-23T00:00:00.000+03:00

Υστεροβυζαντινή περίοδος/Λατινοκρατία

Υστεροβυζαντινή γλυπτική (EL)


Εφορεία Αρχαιοτήτων Εύβοιας (EL)

Εφορεία Αρχαιοτήτων Εύβοιας

Image

0,25 x 0,24 x 0,27 m

No linguistic content

Creative Commons Αναφορά Μη Εμπορική Χρήση Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 (EL)
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές (CC BY-NC-ND 4.0): Εφορεία Αρχαιοτήτων Εύβοιας (EL)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.el

http://hdl.handle.net/11525/DOI-34364



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)