Η ταφή του Κωστή Παλαμά
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*

1  ψηφιακό αρχείο

basic type logo 1 JPEG

δείτε ή κατεβάστε το ψηφιακό αρχείο
απευθείας από τον ιστότοπο του αποθετηρίου*
χρησιμοποιήστε
το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
Public Domain CC0
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
CC0



Η ταφή του Κωστή Παλαμά (EL)

Σπύρος Βασιλείου (EL)


Ο ποιητής Κωστής Παλαμάς πέθανε στις 27 Φεβρουαρίου του 1943 και η κηδεία του πραγματοποιήθηκε την επόμενη μέρα στο Α΄ Νεκροταφείο. Χιλιάδες κόσμου συνόδευσαν τον ποιητή στην τελευταία του κατοικία, σε μια πρωτοβουλία που έλαβε σαφή αντιστασιακό χαρακτήρα. Εκείνη τη μέρα ο Άγγελος Σικελιακός εκφώνησε τον επικήδειο που αποτέλεσε επίσης μία από τις κορυφαίες στιγμές της πνευματικής αντίστασης κατά του Κατακτητή. Ο Σπύρος Βασιλείου (1903-1985) καταθέτει με τη συγκεκριμένη ξυλογραφία, τη δική του εικαστική μαρτυρία και ερμηνεία του σημαντικού γεγονότος. Σύμφωνα με τον Χάρη Καμπουρίδη, «Η Ταφή του Παλαμά εκφράζει την ατμόσφαιρα εθνικής έξαρσης και προσδοκιών στα χρόνια της Κατοχής, παραλλάσσοντας τον εικονογραφικό τύπο της Ταφής του Κόμη Οργκάθ, από τον Ελ Γκρέκο. Ο τύπος αυτός που θέτει σε διάλογο τη γήινη με την ουράνια σφαίρα αποδείχθηκε διαχρονικός στη νεοελληνική τέχνη». Με το χαρακτηριστικό του ύφος, που αντλεί έμπνευση από τη λαϊκή και τη βυζαντινή παράδοση μέσα στο πλαίσιο του δόγματος για «επιστροφή στην παράδοση», ο Βασιλείου χρησιμοποιεί εδώ ποικίλα εικονογραφικά μοτίβα, τα οποία ανασυνθέτει οργανικά κάτω από ένα νέο, εθνικό νόημα: Τις χριστιανικές παραστάσεις με τον Ενταφιασμό του Χριστού (στο μέσον) και την Κοίμηση της Θεοτόκου (στο συγκεντρωμένο γύρω από τον τάφο πλήθος), και βεβαίως την Ταφή του Κόμη του Οργκάθ στην πάνω ζώνη. Εκεί όπου ο ποιητής Παλαμάς γίνεται δεκτός από αγγέλους σε έναν φαντασιακό Παρνασσό, όπου στο μέσον στέκει ο θεός της μουσικής και της ποίησης Απόλλωνας, κρατώντας τη λύρα του. Εκατέρωθεν του θεού κάθονται εξέχοντες εκπρόσωποι του ελληνικού ποιητικού λόγου. Δεξιά ξεχωρίζει η μορφή του Ομήρου και αριστερά ο Διονύσιος Σολωμός που υποδέχονται τον Παλαμά στις τάξεις τους. (EL)

χαρακτική (EL)

ξυλογραφία (EL)

22,5 × 17 εκ. (EL)


1943 (EL)


Πολιτισμός (κουλτούρα) (EL)

Εικόνα

http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.el




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.