δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης : Public Domain CC0
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Ο κερκυραϊκής καταγωγής Μάρκος Ζαβιτζιάνος (1884-1923) μετά την επιστροφή του από το Παρίσι ξεκίνησε μια σειρά χαλκογραφιών για την εικονογράφηση της νουβέλας Η τιμή και το χρήμα του επίσης Κερκυραίου Κωνσταντίνου Θεοτόκη. Το συγκεκριμένο χαρακτικό δημοσιεύτηκε εκτός κειμένου συνοδευόμενο με τη φράση: «Το καράβι γοργά εταξίδευε…». Στη βιβλιογραφία, ωστόσο, είναι γνωστό με τον τίτλο Καΐκι. Το κέντρο της παράστασης καταλαμβάνει ένα μικρό ιστιοφόρο που σχίζει με ορμή τα νερά. Στην πρώτη ζώνη τα κύματα δημιουργούν μια περαιτέρω ένταση, όπως και ο συννεφιασμένος ουρανός. Ο Ζαβιτζιάνος τοποθετεί πολύ χαμηλά τη γραμμή του ορίζοντα δίνοντας μεγάλη έκταση στη ζώνη του ουρανού, προδίδοντας τις επιρροές του από την ευρωπαϊκή και ειδικά την ολλανδική θαλασσογραφία. Το σχέδιο είναι απλό, αλλά ρεαλιστικό, ενώ η χρήση της τονικής οξυγραφίας επιτρέπει καλλιτέχνη να δώσει μια πλούσια τονική κλίμακα του γκρι που φτάνει από το ανοιχτό γκρίζο έως το σκούρο μαύρο. Η σύνθεση, παρά την απλότητά της, διακρίνεται από ένταση, καθώς τα ιστία γέρνουν προς τα δεξιά, φανερώνοντας την ταχύτητα του πλοιαρίου αλλά και την ταλάντωσή του πάνω στα κύματα. Αν και θεωρούσε τον εαυτό του ζωγράφο, ο Ζαβιτζιάνος θεωρείται σήμερα ως ένας από τους πρωτεργάτες της νεοελληνικής χαρακτικής. Ο μεγαλύτερος όγκος του σωζόμενου έργου του αποτελείται από χαρακτικά, κυρίως χαλκογραφίες, που προορίζονταν για την εικονογράφηση βιβλίων και περιοδικών της εποχής. Είχε διδαχθεί τη χαλκογραφία κατά τη διάρκεια των σπουδών του στο Μόναχο, όπου έζησε από το 1904 έως το 1909, αλλά και στο Παρίσι, όπου έμεινε από το 1909 έως το 1911.
(EL)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.