Το 1941 η ζωγράφος και συγγραφέας Αθηνά Ταρσούλη (1884-1975) εξέδωσε το λεύκωμα με τίτλο Ελληνικές φορεσιές από το λιθογραφείο του Β. Παπαχρυσάνθου στην πρωτεύουσα, σε λιθογραφική προσαρμογή σχεδίων και εκτέλεση του νεαρού τότε Κώστα Γραμματόπουλου. Στην έκδοση περιλαμβάνονταν 65 χρωμολιθόγραφοι λυτοί πίνακες (φύλλα) με παραδοσιακές αντρικές και γυναικείες ενδυμασίες από όλες τις περιοχές της Ελλάδας, αποτέλεσμα ενδελεχούς μελέτης και επισκέψεων σε διάφορα μέρη, καθώς και σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές. Η λαογραφική εργασία της Ταρσούλη άντλησε έμπνευση από το αντίστοιχο έργο της πρωτοπόρου στον συγκεκριμένο τομέα Αγγελικής Χατζημιχάλη η οποία είχε ξεκινήσει την προσπάθειά της για τη διάσωση του λαϊκού πολιτισμού ήδη από τη δεκαετία του 1920. Στην παράσταση με τίτλο Κάστελλος, εικονίζεται η παραδοσιακή φορεσιά του ομώνυμου χωριού (η σημερινή Κρητηνία) στην περιοχή γύρω από τον Αττάβυρο. Λόγω της ομορφιάς της, η συγκεκριμένη ενδυμασία είναι σήμερα γνωστή ως «ροδίτικη» επικρατώντας των υπόλοιπων παραδοσιακών φορεσιών του νησιού. Αποτελείται από τα εξής μέρη: τη λευκή, βαμβακερή πουκαμίσα, το συνήθως μαύρο φουστάνι ή ξεφόρι, τον κεφαλόδεσμο που κάλυπτε τα μαλλιά και στιβάνια (μακριές μπότες από τραγίσιο δέρμα) στα πόδια. Με απλό ύφος, που απηχεί μια ναΐφ ζωγραφική προσέγγιση, αποδίδει η Ταρσούλη τη μελαχρινή νέα με τη ροδίτικη ενδυμασία, που κρατάει στο χέρι της μια άδεια, πήλινη στάμνα.
(EL)