δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης : Public Domain CC0 Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Σε αυτή τη σύνθεση, γνωστή επίσης και με τον τίτλο Ηλιοβασίλεμα στο Παραδείσι, ο Βάλιας Σεμερτζίδης (1911-1983) συλλαμβάνει σε μια εξπρεσιονιστική σύνθεση την ώρα της δύσης. Ο ζωγράφος επισκέφτηκε πρώτη φορά τη Ρόδο το 1963 και εντυπωσιάστηκε τόσο που έκτοτε πέρασε εκεί το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. «Η Ρόδος έχει μια εδαφική ποικιλία που είναι σα μουσική. Μέσα σε λίγα χιλιόμετρα έδαφος που έχει το νησί, ο πλούτος των παραλλαγών είναι κάτι ολότελα σπάνιο» έγραφε στο ημερολόγιό του. Στο Παραδείσι, έναν μικρό, παραθαλάσσιο οικισμό όχι πολύ μακριά από την πόλη, το ενδιαφέρουν του Σεμερτζίδη έλκουν οι ανεμαντλίες που υψώνονται τρομακτικές μέσα στα σπαρμένα χωράφια. Τρεις στριμώχνονται στο πρώτο επίπεδο, δεξιά και αριστερά, και άλλες τρεις προβάλλονται πάνω στη γραμμή του ορίζοντα. Και καθώς ο κατακίτρινος, εξπρεσιονιστικός ήλιος βάφει κόκκινο τον ουρανό, με τα πουλιά να πετούν ολόγυρα, οι ανεμαντλίες μοιάζουν με τεράστια έντομα ή με απειλητικές μηχανές. Το γρήγορο σχέδιο και η πλούσια χρωματική ύλη δίνουν στο έργο μια επική και ταυτόχρονα τραγική αίσθηση – ο θεατής κοιτάζει αποσβολωμένος το τοπίο ενώ του καλλιεργείται το συναίσθημα του του δέους και της ανησυχίας. Το έργο έχει φιλοτεχνηθεί με την πρωτότυπη μεικτή τεχνική που δημιούργησε ο καλλιτέχνης για να ολοκληρώνει γρήγορα μνημειακές συνθέσεις. Αποτελεί έναν συνδυασμό εκτύπωσης και ζωγραφικής. Πολύ απλά θα μπορούσε να περιγραφεί ως εξής: 1) κάλυπτε μια επιφάνεια με τυπογραφικό μελάνι, 2) χάραζε το θέμα του και το τύπωνε σε χαρτόνι, 3) επιζωγράφιζε το χαρτόνι με ελαιογραφία ή λαδοτέμπερα, 4) όταν στέγνωνε το έργο, με σφουγγάρι καθάριζε τα υπολείμματα της τυπογραφικής μελάνης.
(EL)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.