Προσωπογραφία Σκυριανής
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*

1  ψηφιακό αρχείο

basic type logo 1 JPEG

δείτε ή κατεβάστε το ψηφιακό αρχείο
απευθείας από τον ιστότοπο του αποθετηρίου*
χρησιμοποιήστε
το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
Public Domain CC0
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
CC0



Προσωπογραφία Σκυριανής (EL)

Βάλιας Σεμερτζίδης (EL)

Ο Βάλιας Σεμερτζίδης (1911-1983) επισκέφτηκε πρώτη φορά το νησί της Σκύρου το 1956 και εντυπωσιάστηκε από το τοπίο και τους κατοίκους του. Δεν είναι τυχαίο πως στην ατομική του έκθεση στην αίθουσα «Παρνασσός» τον επόμενο χρόνο εξέθεσε δώδεκα τοπία και αρκετά πορτρέτα από το νησί των Σποράδων. Στον συγκεκριμένο πίνακα εικονίζεται μια Σκυριανή γερόντισσα. Κάθεται σε κάποιον εσωτερικό χώρο και φοράει σκούρα ρούχα, ενώ μαύρο μαντήλι καλύπτει την κεφαλή της. Το σχέδιο είναι υποτυπώδες και μεγάλα τμήματα της σύνθεσης δουλεύονται κατευθείαν με το χρώμα, όπως το πολύχρωμο φόντο, που πιθανόν μιμείται κάποιο ύφασμα, και τα ρούχα της γυναίκας. Το πρόσωπο μόνο ξεχωρίζει, καθώς είναι και το σημείο εκείνο που ενδιαφέρει πρωτίστως τον καλλιτέχνη. Η γερόντισσα αποδίδεται σοβαρή, με το βλέμμα καρφωμένο στον ζωγράφο και το στόμα σφιχτά κλειστό. Η μετρημένη έκφρασή της μοιάζει να ζυγίζει την πρωτόγνωρη για εκείνην συνθήκη (να ποζάρει για κάποιον ζωγράφο), ενώ το σεβάσμιο παρουσιαστικό της φανερώνει πως εκείνος την αντιμετωπίζει με αξιοπρέπεια και όχι ως γραφικό θέμα. Ο Σεμερτζίδης, χωρίς να ξεπέφτει στη μίμηση της πραγματικότητας, διατηρεί οξύ το ρεαλιστικό του κριτήριο επιλέγοντας τη γυναίκα για να τονίσει όχι το άτομο αλλά συλλογικά τις αξίες των σκληραγωγημένων, λαϊκών ανθρώπων του αιγαιακού νησιού. (EL)

ζωγραφική (EL)

λαδοτέμπερα σε χαρτόνι (EL)

70 × 50 εκ. (EL)


1956 (EL)


Πολιτισμός (κουλτούρα) (EL)

Εικόνα

http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.el




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.