δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης : Public Domain CC0
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Ο Αγήνωρ Αστεριάδης (1898-1977) γεννήθηκε στη Λάρισα και σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών (1915-1921). Πολύ νωρίς επηρεάστηκε από τον κυβισμό και τον εξπρεσιονισμό, όπως επίσης και στη μελέτη της της βυζαντινής και της λαϊκής τέχνης. Ήταν, μάλιστα, από τους πρώτους που ενδιαφέρθηκαν για την «επιστροφή στην παράδοση», ενώ το 1928 δημοσίευσε τη μελέτη «Το σπίτι του Σφαρτς στ’ Αμπελάκια» διακοσμημένο με χαρακτικά του. Πρωταγωνιστική μορφή στα καλλιτεχνικά πράγματα κατά τη δεκαετία του 1930, από τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια υιοθέτησε ένα ζωγραφικό ύφος περισσότερο συγκρατημένο, σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό, που αντλούσε πρωτίστως από τη λαϊκή τέχνη και χαρακτηριζόταν από έντονες σχηματοποιήσεις. Η υδατογραφία με τίτλο Όργωμα αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα της υφολογικής ωρίμανσης του Αστεριάδη. Πρόκειται για το προσχέδιο της παράστασης Τοπίο, που εκτέθηκε στην Πανελλήνια Καλλιτεχνική Έκθεση του 1948 και προφανώς φιλοτεχνήθηκε εκείνη την περίοδο. Στο πρώτο επίπεδο εικονίζεται μια συστάδα μεγάλων δέντρων. Από το άνοιγμα που δημιουργείται ανάμεσά τους, περί το μέσον της σύνθεσης, διακρίνονται δεξιά μια όρθια γυναίκα που παρατηρεί δύο άντρες που οργώνουν με τη βοήθεια αλόγων. Η γεωργική εργασία δίνει το όνομά της και στην παράσταση. Ωστόσο, ο τρόπος που ο ζωγράφος έχει συλλάβει το τοπίο, δείχνει ότι περισσότερο τον ενδιέφερε να συλλάβει και να αποδώσει τη δύναμη της φύσης –όπως συμβολίζεται από τα δέντρα του πρώτου επιπέδου– θυμίζοντας σε κάποιο βαθμό την τοπιογραφία της σχολής της Μπαρμπιζόν.
(EL)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.